This HTML5 document contains 30 embedded RDF statements represented using HTML+Microdata notation.

The embedded RDF content will be recognized by any processor of HTML5 Microdata.

PrefixNamespace IRI
n11http://www.idref.fr/027219232/
dctermshttp://purl.org/dc/terms/
marcrelhttp://id.loc.gov/vocabulary/relators/
n16http://www.idref.fr/027253139/
n10http://www.idref.fr/027341534/
n25http://www.idref.fr/032249187/
n5http://www.idref.fr/14697896X/
n6http://www.idref.fr/026403994/
dchttp://purl.org/dc/elements/1.1/
rdauhttp://rdaregistry.info/Elements/u/
skoshttp://www.w3.org/2004/02/skos/core#
n17http://www.idref.fr/02731863X/
n12http://lexvo.org/id/iso639-3/
n24http://www.idref.fr/027257606/
n14http://www.idref.fr/027288757/
n22http://iflastandards.info/ns/isbd/terms/contentform/
rdachttp://rdaregistry.info/Elements/c/
n8http://www.idref.fr/029417392/
rdfhttp://www.w3.org/1999/02/22-rdf-syntax-ns#
frbrhttp://purl.org/vocab/frbr/core#
n21http://iflastandards.info/ns/isbd/elements/
n20http://rdaregistry.info/termList/RDAContentType/
rdawhttp://rdaregistry.info/Elements/w/
xsdhhttp://www.w3.org/2001/XMLSchema#
n23http://www.idref.fr/027789853/
n2http://www.idref.fr/213074656/
Subject Item
n2:id
rdf:type
frbr:Work rdac:C10001
marcrel:ths
n8:id
marcrel:aut
n5:id
skos:altLabel
Epistemology, psycholinguistics and didactics of the phonology of English as a second language : towards a modelisation from key stage two onward
dc:subject
Épistémologie Psycholinguistique Didactique Anglais (langue) -- Étude et enseignement Thèses et écrits académiques Enseignement primaire Anglais (langue) -- Phonologie
skos:prefLabel
Épistémologie, psycholinguistique et didactique de la phonologie de l'anglais L2, vers une modélisation dès le Cycle 3
dcterms:language
n12:fra
dcterms:subject
n10:id n11:id n14:id n16:id n17:id n23:id n24:id n25:id
dc:title
Épistémologie, psycholinguistique et didactique de la phonologie de l'anglais L2, vers une modélisation dès le Cycle 3
marcrel:dgg
n6:id
skos:note
Démarré en IUFM à la suite du Plan de Rénovation des Langues Vivantes en 2002, l'objet de cette recherche est de démontrer qu'il est possible de susciter une prise de conscience phonologique (PcPh) en anglais L2 auprès des jeunes apprenants de 8-11 ans (JA 8-11) au Cycle 3, par le biais d'interactions avec le médium musical et une réflexion explicite sur la dimension prosodique, mélodique et cognitive de la langue (Temps de Phonologie Raisonnée). Le fil rouge nous a été donné par Chomsky lui-même lorsqu'il parle de ''Nature – Utilization – Productive Way'' (Chomsky 1977 : 43), au sujet de la phonologie de l'anglais, bien que nous considérions dans cette recherche une approche théorique non-monolithique, cumulative et dialectique, entre les différents courants structuralistes, générativistes, naturalistes, optimalistes et behavioristes, entre autres. L'approche holistique implementée est donc à la fois interdisciplinaire, en faisant intervenir l'épistémologie, la psycholinguistique et la didactique des langues, autant que trans-théorique, en ouvrant une large perspective sur les différentes écoles philosophiques et mathématiques, fussent-elles rationnalistes, empiristes ou constructivistes piagétiennes, qui sous-tendent les appréciations sur la langue, pour tenter finalement de réconcilier théorie et praxis, dans l'économie du savoir faire linguistique des futurs citoyens européens. Starting off at teacher training college level in the wake of the Foreign Languages Renovation Project in 2002, the target of this research tends to demonstrate that it is possible to arouse some phonological awareness in English as a second language with young learners (key stage 2), through interactions with the musical medium and phases of explicit reflection on what the prosodic, melodic and cognitive dimensions of the English language are. The guidelines were given to us by Chomsky himself, when talking about ''Nature – Utilization – Productive Way'' (Chomsky 1977 : 43), those very terms being related to the phonology of the English language, although we take into account a rather non-monolithic, cumulative and dialectic theoretical approach between the different linguistic schools, e.g., structuralists, generativists, naturalists, optimalists and behaviorists, among others. Consequently, the holistic approach appeals as much to interdisciplinarity by implementing epistemologic, psycholingistic and didactic data, as to transtheoretical research through opening up a wider perspective over both philosopical and mathematical concepts, whether rationalistic, empiristic or constructivistic in a piagetian way, that might support many a consideration about the acquisition of a new language. In so doing, theory and praxis with young learners are finally treated on an equal footing in the economy of the phonological know–how in English proper to would-be European citizens.
dc:type
Text
n21:P1001
n22:T1009
rdaw:P10219
2009
rdau:P60049
n20:1020