This HTML5 document contains 29 embedded RDF statements represented using HTML+Microdata notation.

The embedded RDF content will be recognized by any processor of HTML5 Microdata.

PrefixNamespace IRI
n2http://www.idref.fr/218250355/
n11http://www.idref.fr/027793524/
marcrelhttp://id.loc.gov/vocabulary/relators/
dctermshttp://purl.org/dc/terms/
n12http://www.idref.fr/027882438/
n15http://www.idref.fr/027253139/
n25http://www.idref.fr/115270507/
dchttp://purl.org/dc/elements/1.1/
rdauhttp://rdaregistry.info/Elements/u/
skoshttp://www.w3.org/2004/02/skos/core#
n24http://www.idref.fr/027819337/
n17http://lexvo.org/id/iso639-3/
n19http://www.idref.fr/027466205/
n18http://www.idref.fr/034015000/
n9http://iflastandards.info/ns/isbd/terms/contentform/
rdachttp://rdaregistry.info/Elements/c/
n21http://www.idref.fr/026403153/
n20http://www.idref.fr/03207400X/
rdfhttp://www.w3.org/1999/02/22-rdf-syntax-ns#
n22http://www.idref.fr/027466868/
frbrhttp://purl.org/vocab/frbr/core#
n8http://iflastandards.info/ns/isbd/elements/
n7http://rdaregistry.info/termList/RDAContentType/
rdawhttp://rdaregistry.info/Elements/w/
xsdhhttp://www.w3.org/2001/XMLSchema#
n14http://www.idref.fr/033734933/
Subject Item
n2:id
rdf:type
frbr:Work rdac:C10001
marcrel:ths
n14:id
marcrel:aut
n25:id
skos:altLabel
A new approach to price transparency : an instrument of protection of the supplier against the supermarket distribution
dc:subject
Grande distribution -- Tarifs Thèses et écrits académiques Prix -- Droit Vente à perte Concurrence -- Droit Factures -- Droit
skos:prefLabel
Nouveau regard sur la transparence tarifaire, un instrument de protection du fournisseur contre la grande distribution
dcterms:language
n17:fra
dcterms:subject
n11:id n12:id n15:id n18:id n19:id n20:id n22:id n24:id
dc:title
Nouveau regard sur la transparence tarifaire, un instrument de protection du fournisseur contre la grande distribution
marcrel:dgg
n21:id
skos:note
Price transparency, which can be defined as the set of rules concerning terms of sale, invoicing, and bans on resale at a loss, provides the supplier with a legal instrument to protect him against supermarkets. That statement, which seems very simple in the first place, stands in sharp contrast with the criticisms to which price transparency has been subjected : it has been denounced for its weight and its perverse effects precisely against the retailer. The thesis hopes to give a renewed and refreshing analysis of the legal corpus, in order to demonstrate that price transparency includes a system of actual protection, which derives from the legal obligation to communicate the terms of sale and invoicing, and gives the supplier perfect control of his commercial policy and that of its accurate enforcement. Nevertheless that system of protection of the supplier can be greatly improved. In that respect, the legislative reforms undertaken recently have turned out to be slightly misapplied. The reform on resale limits, which resulted in the retailer loosing his control of them, is significant evidence. In fact, it would have been better to secure the actual enforcement of previous reforms, and thus, to submit distributors to the obligation of communicating their terms of services, which has been part of the legislation for several years La transparence tarifaire, qui peut se définir comme l’ensemble des règles intéressant les conditions de vente, la facturation et l’interdiction de la revente à perte, offre au fournisseur un instrument juridique de protection contre la grande distribution. Cette affirmation, en apparence fort simple, contraste nettement avec les critiques dont la transparence tarifaire fait traditionnellement l’objet, cette dernière étant dénoncée pour sa lourdeur et ses effets pervers précisément à l’égard du fournisseur. L’objet de cette thèse est d’offrir une analyse renouvelée et rénovée de ce corpus juridique permettant de percevoir, à travers la transparence tarifaire, l’existence d’une protection effective découlant des obligations légales de communication des conditions générales de vente et de facturation qui offrent au fournisseur la maîtrise de sa politique commerciale ainsi que celle de son application sincère. Pour autant, cette protection du fournisseur demeure grandement perfectible. A cet égard, les réformes législatives récemment entreprises se sont révélées quelque peu maladroites. En particulier, la réforme du seuil de revente à perte qui s’est traduite par la perte de sa maîtrise par le fournisseur est ici significative. En réalité, il aurait sans doute été préférable d’assurer la mise en œuvre tangible des réformes antérieures et, par là, soumettre les distributeurs à l’obligation de communication de leurs conditions générales de services, inscrite dans la législation depuis déjà de nombreuses années
dc:type
Text
n8:P1001
n9:T1009
rdaw:P10219
2007
rdau:P60049
n7:1020