About: La Vie théâtrale à Paris sous le Consulat et l'Empire   Goto Sponge  NotDistinct  Permalink

An Entity of Type : rdac:C10001, within Data Space : data.idref.fr associated with source document(s)

AttributesValues
type
Thesis advisor
Author
dc:subject
  • Paris (France) -- 1799-1815 (Consulat et Empire)
  • Thèses et écrits académiques
  • Théâtre -- France -- Paris (France) -- 1789-1815
preferred label
  • La Vie théâtrale à Paris sous le Consulat et l'Empire
Language
Subject
dc:title
  • La Vie théâtrale à Paris sous le Consulat et l'Empire
Degree granting institution
note
  • This work starts with a point of fact : the drama production of the Napoleon period (3000 new plays between 1800 and 1815) has been suffering, since the end of the XIXth century, from a total discredit in the eyes of historians and literature critics. This observation has generated the central question of the thesis : must we reassess this production and act in a way which will prevent ignoring what was production between Beaumarchais and Hugo ? To answer this questions, commented in historical evaluation, this work begins with an examination of the architectural and urban aspects of such an intense theatrical life, together with the localisation in Paris of some twenty theatres dating from the Revolution. In a second part, devoted to the legal status of theatres and censorship, this work shows the growing political pressure exercised by Napoleon on dramatic playwriters as the regime becomes more and more radical. A third part develops the cultural dimension and puts the question of the relationship between Napoleon and the world of the theatre. It explains the failure of the Ten years Prizes. Finally, it develops the repertories and the influence of dramatic critics. This thesis concludes that the artistic production of this period as to be acknowledged and that the works of Brunetiere deserve to be viewed in a fresh light. Some recent papers published by some teachers and critics lead into thinking that the time is right for a critical reassessment.
  • La thèse part d'une situation de fait : la production dramatique de l'époque de Napoléon (3000 pièces nouvelles de 1800 à 1815) souffre depuis la fin du XIXè siècle d'un discrédit total de la part des historiens et des critiques littéraires. Ce constat a généré la question centrale de la thèse : faut-il réhabiliter cette production et faire en sorte que l'on n'ignore plus ce qui s'est passé entre Beaumarchais et Victor Hugo ? Pour répondre à ces interrogations, commentées dans l'historiographie, la thèse commence par aborder l'aspect architectural et urbanistique de cette vie théâtrale riche et intense et la répartition dans la capitale de quelques vingt théâtres issus de la Révolution. Dans une deuxième partie consacrée au régime législatif des théâtres et à la censure, la thèse montre la pression politique exercée par Napoléon avec le monde théâtral. Elle explique l'échec des Prix Décennaux et relève l'utilisation égocentriste du \"Théâtre de la Cour\". Elle aborde enfin les répertoires et évoque l'influence de la critique dramatique. La thèse conclut qu'il faut réhabiliter cette production et approfondir les travaux de Brunetière. Certaines réflexion récentes d'universitaires et de critiques littéraires laissent à penser que ce moment est opportun.
dc:type
  • Text
http://iflastandar...bd/elements/P1001
rdaw:P10219
  • 2000
has content type
Temporal Coverage
Spatial Coverage
is primary topic of
is rdam:P30135 of
Faceted Search & Find service v1.13.91 as of Aug 16 2018


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:       RDF       ODATA       Microdata      About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data]
OpenLink Virtuoso version 07.20.3229 as of May 14 2019, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (70 GB total memory)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2025 OpenLink Software