About: Le processus de séparation à l'adolescence   Goto Sponge  NotDistinct  Permalink

An Entity of Type : rdac:C10001, within Data Space : data.idref.fr associated with source document(s)

AttributesValues
type
Thesis advisor
Author
alternative label
  • Separation process at adolescence
dc:subject
  • Adolescence
  • Thèses et écrits académiques
  • Séparation (psychologie)
  • Adolescents -- Psychopathologie
  • Séparation-individuation
  • Deuil (psychanalyse)
preferred label
  • Le processus de séparation à l'adolescence
Language
Subject
dc:title
  • Le processus de séparation à l'adolescence
Degree granting institution
note
  • Le processus de séparation, qui se déploie de la naissance à la mort, connaît à l'adolescence son moment de vérité car il devient vital pour l'adolescent de faire la preuve de sa capacité à s'éprouver séparé de ses objets d'investissement. Il ne peut néanmoins se développer sans entraîner angoisse et destructivité : il s'origine dans les premières absences de la mère qui ont été ressenties par l'infans comme la disparition d'un objet unique, nécessaire à la survie. Ces première séparations et retrouvailles jouent un rôle fondamental au sein du processus de différenciation et de subjectivation, en permettant la symbolisation de l'objet absent. Le processus de séparation permet de distinguer la séparation temporaire de la séparation définitive, la perte. Il n'est donc pas un deuil, mais il prend à l'adolescence la couleur du deuil, car il présuppose le fantasme de meurtre de l'objet. En dialectisant l'absence et la présence, le processus de séparation donne sens à l'une et à l'autre et fait cesser la hantise de l'objet absent.
  • The separation process, spreads throughout life from birth until death, finds its moment of truth during adolescence, as the teenager is confronted with his ability of feeling separated from his invested objects. Nevertheless, this process cannot develop without the experiencing of anguish and destructiveness : it's origin being in the mother's first absences, whereby the infans feels the disappearance of the only object, indispensable for survival. These first separations and reunitements play a fundamental role within the process of differentiation and « subjectivation », enabling the symbolization of the 'absent1 object This process, therefore, allows for the possibility to distinguish between temporary separation and that of final separation which includes loss. During the period of adolescence, the separation process takes on the appearance of mourning, as it presupposes the phantasm of the destruction of the 'absent' object. However, by setting up a dialectic relation between absence and presence, the separation process gives a meaning to both, and puts an end to the dread of the 'absent' object.
dc:type
  • Text
http://iflastandar...bd/elements/P1001
rdaw:P10219
  • 2008
has content type
is primary topic of
is rdam:P30135 of
Faceted Search & Find service v1.13.91 as of Aug 16 2018


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:       RDF       ODATA       Microdata      About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data]
OpenLink Virtuoso version 07.20.3229 as of May 14 2019, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (70 GB total memory)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2025 OpenLink Software