About: Quia amore langueo, iconographie de l'extase, mystique de l'image et théologie de la beauté, Espagne, Flandre, France, Italie, fin 15e siècle - fin 17e siècle   Goto Sponge  NotDistinct  Permalink

An Entity of Type : rdac:C10001, within Data Space : data.idref.fr associated with source document(s)

AttributesValues
type
Thesis advisor
Author
alternative label
  • Quia amore langueo tconography of escstasy, mystic of image and theology of beauty. Spain, Flanders, France, Italy. End 15th century - end 17th century
dc:subject
  • France
  • Espagne
  • Italie
  • Image
  • Beaute
  • Thèses et écrits académiques
  • Extase -- Dans l'art
  • Sciences des religions
  • Symbolisme chrétien -- 16e siècle
  • Symbolisme chrétien -- 17e siècle
  • Christianisme medieval
  • Christianisme antique et medieval
  • Extase mystique
  • Francois d'assise
preferred label
  • Quia amore langueo, iconographie de l'extase, mystique de l'image et théologie de la beauté, Espagne, Flandre, France, Italie, fin 15e siècle - fin 17e siècle
Language
Subject
dc:title
  • Quia amore langueo, iconographie de l'extase, mystique de l'image et théologie de la beauté, Espagne, Flandre, France, Italie, fin 15e siècle - fin 17e siècle
Degree granting institution
note
  • Through the european painting (Spain, Flanders, France, Italy) from the end of the 15th to the end of the 17th, and an iconographical analysis of the saints, specially of st Etienne, Magdalena, Thérèse d'Avila, we wonder about the ability of representation of image regarding an ineffable experience such as ecstasy, and from beyond, about the ability of ravishment of the image itself. Besides, we base also on mystical writings in relation to an ecstasy happened in front of a picture, refering to a larger historical corpus (st Francis of Assisi's works being necessary for our subject). Mondering about the mighty of ravishment in ecstasy, we come to this conclusion : it is not the picture itself wich ravishes, it is the beauty of the image wich acts. Beauty of frames, beauty of theme or the both of them.
  • A travers la peinture européenne (Espagne, Flandre, France, Italie de la fin 15e jusqu'à la fin 17e, et une analyse iconographique des saints, particulièrement de st Etienne, Marie Madeleine et Thérèse d'Avila, nous nous interrogerons sur le pouvoir de représentation de l'image face a une expérience ineffable : l'extase, et au delà, sur la puissance de ravissement de l'image elle même. Pour se faire, nous nous appuierons aussi sur les récits mystiques relatant une extase survenue devant une image, nous référant à un plus large corpus historique (les récits de st Francois d'Assise étant essentiels a notre propos). Nous interrogeant donc sur la puissance de ravissement de l'extase nous sommes arrivés à la conclusion suivante : ce n'est pas l'image en elle-même qui ravit, c'est la beautéde l'image qui agit. Beauté des formes, beauté du sujet ou des deux.
dc:type
  • Text
http://iflastandar...bd/elements/P1001
rdaw:P10219
  • 1994
has content type
Temporal Coverage
is primary topic of
is rdam:P30135 of
Faceted Search & Find service v1.13.91 as of Aug 16 2018


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:       RDF       ODATA       Microdata      About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data]
OpenLink Virtuoso version 07.20.3229 as of May 14 2019, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (70 GB total memory)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software