About: Les renouvellements de la création artistique au vingtième siècle, Kandinsky et l'image métaphysique   Goto Sponge  NotDistinct  Permalink

An Entity of Type : rdac:C10001, within Data Space : data.idref.fr associated with source document(s)

AttributesValues
type
Thesis advisor
Author
alternative label
  • Twentieth century renewals in art, Kandisky and the metaphysical image
dc:subject
  • Thèses et écrits académiques
  • Image (philosophie)
  • Kandinskij, Vasilij Vasilʹevič (1866-1944) -- Critique et interprétation
  • Kandinskij, Vasilij Vasilʹevič (1866-1944) -- Métaphysique
preferred label
  • Les renouvellements de la création artistique au vingtième siècle, Kandinsky et l'image métaphysique
Language
Subject
dc:title
  • Les renouvellements de la création artistique au vingtième siècle, Kandinsky et l'image métaphysique
Degree granting institution
note
  • Kandinsky's starting point is his actual experience, which he wishes to present to the viewer as verifiable. Thus he proposes an art devoid of the accidental or the phenomenal and so fit to reach and express an ultimate reality. Kandinsky's theory of colour, which is here the subject of a profound hermeneutic, was developed extremely rigorously, and should be seen as a manifestation of thestructure of being. His theory of forms, on the other hand, which completes his theoretical position, should be read as a way of mastering creativity from an elemental stand-point. This, as well shall see, is a completely new concept, which allows us to escape the limitations posed in this area by gestalt theory. For Kandinsky, art has a prophetic role to fulfil, as the destined vehicle for the transmission of meaning. This interpretation, here developed for the first time from a profound study of the artist's writings, overturns definitively the current hypotheses that Kandinsky was either influenced by theories of symbolism or esotericism, or that for him the sole content of painting was emotion. A general interpretation of Kandinsky's graphic and pictorial work is developed from this starting point. His poetry and theatre, considered by other commentators as marginal, are in fact among the keys to his work as an artist and creator of forms. This essay presents to the reader the development and internal coherence of his work. The final part deals with this metaphysical image and its revolutionary implications on an epistemological level. This leads to a new approach to the question of the image, linking together through time diverse sources of the metaphysical image. These include
  • Parti de son expérience qu'il veut nous présenter comme vérifiable, Kandinsky propose un art dégagé de l'accident et du phénomène, apte à atteindre et à exprimer l'ultime réalité. La théorie des couleurs extrêmement rigoureuse qu'il développe et dont cette études présente une herméneutique approfondie, se déploie comme une manifestation de la structure de l'être, tandis que la théorie des formes, qui la complète, ouvre la voie à une maitrise de la création à partir de l'élément et renouvelle entièrement notre conception en nous permettant d'échapper aux limitations entrainées par la gestalttheorie dans ce domaine. L'art pour Kandinsky a une mission prophétique. Il est destiné à devenir le véhicule de la transmission du sens. La nouvelle interprétation qui se dégage ici de l'examen soigneux de l'ensemble des textes écarte définitivement les hypothèses jusqu'alors en cours d'un Kandinsky influencé par le symbolisme ou même l'ésotérisme, ou encore d'une peinture dont le contenu serait l'émotion. Une interprétation générale de l'œuvre graphico-pictural de Kandinsky se met en place. Les écrits poétique et scénographiques, considérés jusqu'à présent comme mineurs par les commentateurs, sont une des clefs de ce travail herméneutique. La dernière partie de l'étude concerne l'image métaphysique et les possibilités révolutionnaires qu'elle implique sur le plan épistémologique. Elle amène à une nouvelle approche de la question de l'image, établissant une filiation à travers le temps entre un certain nombre de sources de ce type d'image, pensée chinoise ou théologie byzantine et l'avant-garde du vingtième siècle, qui nous conduit à une nouvelle philosophie de l'image ouverte par la révolution de l'abstraction en peinture.
dc:type
  • Text
http://iflastandar...bd/elements/P1001
rdaw:P10219
  • 1995
has content type
is primary topic of
is rdam:P30135 of
Faceted Search & Find service v1.13.91 as of Aug 16 2018


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:       RDF       ODATA       Microdata      About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data]
OpenLink Virtuoso version 07.20.3229 as of May 14 2019, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (70 GB total memory)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software