About: Risque moral, confiance et culture, validité et déterminants socio-démographiques du construit de confiance générale   Goto Sponge  NotDistinct  Permalink

An Entity of Type : rdac:C10001, within Data Space : data.idref.fr associated with source document(s)

AttributesValues
type
Thesis advisor
Author
alternative label
  • Moral risk, trust and culture, validity and socio-demographic determinants of the general trust construct
dc:subject
  • Analyse factorielle
  • Thèses et écrits académiques
  • Psychométrie
  • Consommateurs -- Confiance
preferred label
  • Risque moral, confiance et culture, validité et déterminants socio-démographiques du construit de confiance générale
Language
Subject
dc:title
  • Risque moral, confiance et culture, validité et déterminants socio-démographiques du construit de confiance générale
Degree granting institution
note
  • We present two empirical studies about the cultural determinants of the general trust attitude and its influence on consumer behavior. A survey conducted between 1999 and 2003 on a sample of 103 persons shows the validity of two general trust scales (General Trust and Turst in People) and their abiblity to evaluate an individual's propension to buy on the internet. The data from the World Value Survey (1990-1993), wich includes the Trust in People scale, show that nationality has a stronger influence on trust then socio-demographic variables (sex, age, eduction level, income, size of town, marital status and religion). We also find that trust is strongly correlated with the cultural dimensions of individualism, power distance, uncertainty avoidance and masculinity (trust is higher in scandinavian and english-speaking countries than in continental Europe and South America). Finally, we show that trust levels are strongly correlated with an index of electronic commerce development. We conclude that general trust is a cultural variable and that this partly explains with electronic commerce grows at a difference speed in different countries.
  • On présente dans cette thèse deux études empiriques sur les déterminants culturels de l'attitude de confiance générale et son influence sur le comportement du consommateur. A partir d'une enquête réalisée entre 1999 et 2002 sur un échantillon de 103 personnes, on établit la validité de dexu questionnaires de confiance générale (General Trust et Trust in people) et l'on montre que ces derniers permettent d'évaluer la propension d'un individu à acheter sur internet. A partir des données du \"World Value Survey\" (1990-1993), qui comprend l'échelle Trust in People, on montre que la nationalité d'un individu exerce une plus forte influence sur son niveau de confiance générale que ses caractéristiques socio-démographiques (sexe, âge, niveau d'éducation, revenu, statu urbain ou rural, situation familiale, religion). On montre également que les niveaux de confiance oservés dans 27 pays sont fortement corrélés avec les dimensions culturelles d'individualisme, de distance hiérarchique, d'aversion à l'incertitude et de masculinité (la confiance est plus élevée dans les pays scandinaves et les pays anglophones que dans les pays d'Europe continentale et d'Amérique latine). On montre enfin que ces niveaux de confiance sont fortement corrélés avec un indicateur de développement du commerce électronique. Cette recherche nous permet de conclure que l'attitude de confiance générale est une variable culturelle et que ceci explique en partie les différences internationales en matière de développement du commerce électronique.
dc:type
  • Text
http://iflastandar...bd/elements/P1001
rdaw:P10219
  • 2004
has content type
is primary topic of
is rdam:P30135 of
Faceted Search & Find service v1.13.91 as of Aug 16 2018


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:       RDF       ODATA       Microdata      About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data]
OpenLink Virtuoso version 07.20.3229 as of May 14 2019, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (70 GB total memory)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2025 OpenLink Software