About: Le rôle dramatique de la vue et de l'ouïe dans la tragédie d'Euripide   Goto Sponge  NotDistinct  Permalink

An Entity of Type : rdac:C10001, within Data Space : data.idref.fr associated with source document(s)

AttributesValues
type
Thesis advisor
Author
alternative label
  • The dramatic role of sight and hearing in Euripides' tragedy
  • Voir & entendre dans le théâtre d'Euripide, communication et pragmatique
dc:subject
  • Euripide
  • Euripide (0480-0406 av. J.-C.). Alceste
  • Euripide (0480-0406 av. J.-C.). Les Bacchantes
  • Euripide (0480-0406 av. J.-C.). Hippolyte
  • Euripide (0480-0406 av. J.-C.). Héraclès
  • Euripide (0480-0406 av. J.-C.). Hélène
  • Thèses et écrits académiques
  • Tragédie grecque
  • Euripide (0480-0406 av. J.-C.) -- Critique et interprétation
  • dramaturgie
  • connaissance
  • Euripide (0480-0406 av. J.-C.) -- Dramaturgie
  • Gestes -- Au théâtre -- 5e siècle av. J.-C.
  • Ouïe -- Au théâtre -- 5e siècle av. J.-C.
  • Vision -- Au théâtre -- 5e siècle av. J.-C.
  • ouïe
  • spectacle
  • tragédie grecque
  • vue
  • Émotions -- Au théâtre -- 5e siècle av. J.-C.
  • émotions tragiques
preferred label
  • Le rôle dramatique de la vue et de l'ouïe dans la tragédie d'Euripide
Language
Subject
dc:title
  • Le rôle dramatique de la vue et de l'ouïe dans la tragédie d'Euripide
Degree granting institution
note
  • The question of the connection between seeing and hearing has been an important one in Greek intellectual debate during the fifth century before our era, in severa1 fields as different as philosophy, historiography, rhetoric and medicine. In such a context, the experience of drama represents a very interesting case. Attic tragedy consisted indeed in a sung spectacle, in which music and dance played un important role, and that appealed at the same time to seeing and hearing of the audience. This study aims to analyse the dialectical connection between seeing and hearing and the way it becomes a dramatic instrument in the hands of the poet. The analysis is about five tragedies of Euripides: Alcestis, Hippolytus, Heracles, Helen and Bacchae. While it links, case by case, dramatic details to contemporary debate about epistemological value of seeing and hearing as ways of acquiring knowledge, this study focuses on the way visual and auditory perceptions determine varying degrees of knowledge and of awareness of events in the characters on the stage. It focuses also on the way the dramatist uses this double sensorial appeal and this coexistence of visual and acoustic effects in the construction of his dramas, through e1ements of surprise, resumption, reversal or shifting in order to portray his characters or to direct the emotional response of the audience
  • Le problème du rapport entre la vue et l'ouïe a passionnément animé le débat intellectuel en Grèce durant le cinquième siècle avant notre ère, dans des domaines aussi différents que la philosophie, l'historiographie, la rhétorique et la médecine. Dans un tel contexte, l'expérience du théâtre représente un cas fort intéressant. La tragédie attique consistait en effet en un spectacle chanté, dans lequel la musique et la danse jouaient un rôle important et qui sollicitait à la fois la vue et l'ouïe des spectateurs. Ce travail analyse donc la dialectique de la vue et de l'ouïe et la façon dont elle devient un instrument dramatique dans les mains du poète. L'analyse porte sur cinq tragédies d'Euripide: Alceste, Hippolyte, Héraclès, Hélène, et Les Bacchantes. Tout en articulant, cas par cas, les modalités de dramatisation aux questionnements contemporains sur la valeur épistémologique de la vue et de l'ouïe comme moyens d'acquisition du savoir, l'étude se focalise sur la manière dont les perceptions visuelles et auditives déterminent les divers degrés de conscience et de connaissance des événements qu'ont les différents personnages sur la scène ainsi que sur la manière dont le dramaturge se sert de ce double appel sensoriel et de cette coprésence d'effets visuels et acoustiques dans la construction de ses drames, à travers des jeux de surprise, de reprise, de renversement ou de décalage, pour caractériser ses personnages et pour orienter la réponse émotionnelle du public
dc:type
  • Text
http://iflastandar...bd/elements/P1001
rdaw:P10219
  • 2013
has content type
Temporal Coverage
is primary topic of
is rdam:P30135 of
Faceted Search & Find service v1.13.91 as of Aug 16 2018


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:       RDF       ODATA       Microdata      About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data]
OpenLink Virtuoso version 07.20.3229 as of May 14 2019, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (70 GB total memory)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software