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| - MARIA EDGEWORTH'S IRISH NOVELS PRESENT THE PICTURE OF A UNIVERSE WHERE THE KEYNOTE IS DIVISION, IN ITS OBVIOUS SPATIOTEMPORAL STRUCTURES, IN ITS HUMAN ORDERING, OR WITHIN ITS CHARACTERS, AND BREAK NEW GROUND WITH THE ENTRANCE OF DIALECT INSIDE FICTION. THE NOVELS HINGE ON A QUESTIONING WHICH RANGES FROM THE GENERAL TO THE INDIVIDUAL AND OFFER AS ULTIMATE ANSWER THE HERO'S WITHDRAWAL INTO HIS ESTATE AND INTO HIMSELF. THE STATEMENT OF AN OBSOLESCENT AUTOCRATIC POWER AND THE IRONICAL DISTANCE FROM THE ARTIFICIAL POLITICAL SCENE ADD TO THE MAIN POLITICAL THEME IN THE TEXTS, THE BENEFIT OF THE UNION BETWEEN IRELAND AND GREAT-BRITAIN. MARIA'S SENSE OF THE PAST, ADMITTEDLY DEFICIENT COMPARED TO WALTER SCOTT'S, NEVERTHELESS LAYS THE FOUNDATIONS OF THE HISTORICAL NOVEL, FOR IT ROOTS THE PLOTS IN THE SOCIETY OF A PERIOD. MOREOVER, THE PAINTING OF IRISH DISRUPTION SHOWS THAT THE RENTS FROM WHICH THE CHARACTERS SUFFER ORIGINATE IN FAMILY DISORDER. COMPARABLE TO EIGHTEENTH-CENTURY MORALIZING NOVELS BY THEIR MANCHEAN WORKINGS, MARIA'S DIDACTIC NOVELS YET DEVIATE THANKS TO THE VERY PARADOXES OF THE GENRE. BUT RESISTANCE TO THE DIDACTIC STRAIN PARTICULARLY SPRINGS FROM THE INTERTEXTUAL REFERENCES, MOSTLY LITERARY ONES, WHICH NURTURED THE AUTHOR'S IMAGINATION, WITHIN AN AMBIGUOUS TEMPORAL PERCEPTION LOCATED AT THE TURNING-POINT BETWEEN HISTORY AND STORY.
- LES ROMANS IRLANDAIS DE MARIA EDGEWORTH OFFRENT LA REPRESENTATION D'UN UNIVERS PLACE SOUS LE SIGNE DE LA DIVISION, DANS SES STRUCTURES SPATIO-TEMPORELLES APPARENTES, DANS L'AGENCEMENT HUMAIN, OU A L'INTERIEUR DES PERSONNAGES, AVEC L'INNOVATION QUE CONSTITUE L'ENTREE DU DIALECTE DANS LE MONDE ROMANESQUE. LES ROMANS S'ARTICULENT SUR UNE PROBLEMATIQUE ALLANT DU GENERAL VERS L'INDIVIDUEL ET PROPOSENT COMME SOLUTION ULTIME LE REPLI DU HEROS SUR LE DOMAINE ET SUR LUI-MEME. AU MOTIF POLITIQUE MAJEUR DES TEXTES, LES BIENFAITS DE L'UNION ENTRE L'IRLANDE ET LA GRANDE-BRETAGNE, S'AJOUTENT LE CONSTAT DE L'OBSOLESCENCE DU POUVOIR AUTOCRATIQUE ET LA MISE A DISTANCE IRONIQUE DES ARTIFICES DE LA SCENE POLITIQUE. LE SENS DU PASSE DE MARIA, CERTES LACUNAIRE COMPARE A CELUI DE WALTER SCOTT, JETTE NEANMOINSLES FONDATIONS DU ROMAN HISTORIQUE, CAR IL ABCRE LES INTRIGUES DANS LA SOCIETE D'UNE EPOQUE. LA PEINTURE DU MALAISE IRLANDAID MONTRE D'AILLEURS QUE LES DECHIRURES DONT SOUFFRENT LES PERSONNAGES PRENNENT LEUR ORIGINE DANS UN DESORDRE FAMILIAL. ASSIMILABLES DE PAR LEURS MECANISMES MANICHEENS AUX ROMANS MORALISANTS DU DIX-HUITIEME SIECLE, LES ROMANS DIDACTIQUES DE MARIA S'EN ECARTENT POURTANT GRACE AUX PARADOXES MEMES DU GENRE. MAIS LA RESISTANCE AU DIDACTISME PREND SURTOUT SA SOURCE DANS LES REFERENCES INTERTEXTUELLES, ESSENTILLEMENT LITTERAIRES, QUI ONT NOURRI L'IMAGINAIRE DE L'AUTEUR, AU SEIN D'UNE PERCEPTION TEMPORELLE ANBIGUE SITUEE A LA CHARNIERE DE L'HISTOIRE ET DE L'HISTOIRE.
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