About: \"Le théâtre et son ombre\", mise(s) en scène d'un art poétique dans le théâtre de Paul Claudel   Goto Sponge  NotDistinct  Permalink

An Entity of Type : rdac:C10001, within Data Space : data.idref.fr associated with source document(s)

AttributesValues
type
Thesis advisor
Author
alternative label
  • Le pays à l'envers de l'endroit, mise(s) en scène du poète et de l'art poétique dans le théâtre de Paul Claudel
  • \"THEATER AND ITS SHADOW\". HOW PAUL CLAUDEL'S THEATER STAGES AN ART OF POETRY
dc:subject
  • Thèses et écrits académiques
  • LITTERATURE FRANCAISE : LITTERATURE DU 20E SIECLE
  • Claudel, Paul (1868-1955) -- Esthétique
  • /THEATRE/CLAUDEL PAUL/DRAMATURGIE/MISE EN SCENE/POETIQUE/CREATION LITTERAIRE/ART/RELIGION
  • Claudel, Paul (1868-1955) -- Théâtre (genre littéraire)
preferred label
  • \"Le théâtre et son ombre\", mise(s) en scène d'un art poétique dans le théâtre de Paul Claudel
Language
Subject
dc:title
  • \"Le théâtre et son ombre\", mise(s) en scène d'un art poétique dans le théâtre de Paul Claudel
Degree granting institution
note
  • PAUL CLAUDEL'S THEATER IS LIKE A VAST LABORATORY FOR THE DISCOVERY AND EXPERIMENTATION OF PEOTIC PRINCIPLES. THE FIRST PART OF THIS DISSERTATION STUDIES THE NUMEROUS DRAMATIC FIGURES OF POETS ; SPEECHES ON ART AND SPECTACLES THAT STAGE VARIOUS STATES OF CREATION ARE DEALT WITH IN THE SECOND PART. THE THIRD PART, MORE SYNTHETC, SHOWS THAT THE POEM REFERS TO EVERY PRODUCTION, LITERARY, ARTISTIC, NATURAL, THAT IMPLIES AN INSPIRATION AND AN EXPIRATION (OR AN EXPRESSION) ; THE DRAMATIC SPECTACLE, WITH ITS OWN FEATURES, IS SPECIALLY FITTED TO DEMONSTRATE THE FUNCTION OF THE POET DISCOVERING AND RECOMPOSING THE WORLD IN ORDER TO OFFER IT TO GOD AS A SING OF GRATITUDE. FINALLY, IN THE FOURTH PART, WE PROVETHAT IDEAS OF DRAMA, POETRY AND RELIGION, ARE INTRINSECALLY CONNECTED IN CLAUDEL'S POETIC UNIVERSE AND THAT SUCH A LINK TOTALLY OVERTHROWS ACCEPTED OPINIONS ON LITERARY GENRES AND THEIR DISTINCTION.
  • LE THEATRE DE PAUL CLAUDEL SE PRESENTE COMME UN VASTE LABORATOIRE POUR LA DECOUVERTE OUL'EXPERIMENTATION DE PRINCIPES POETIQUES. LA PREMIERE PARTIE DE CETTE THESE ETUDIE LES NOMBREUSES FIGURES DRAMATIQUES DE POETES ; LES DISCOURS SUR L'ART OU LES SPECTACLES QUI METTENT EN SCENE DIVERS ETATS DE LA CREATION FONT L'OBJET DE LA DEUXIEME PARTIE. LA TROISIEME PARTIE, PLUS SYNTHETIQUE, MONTRE QUE LE POEME DESIGNE TOUTES LES PRODUCTIONS, LITTERAIRES, ARTISTIQUES, NATURELLES, QUI SUPPOSENT UNE INSPIRATION ET UNE EXPIRATION (OU UNE EXPRESSION) ; LE SPECTACLE THEATRAL EST PARTICULIEREMENT APTE, PAR SES CARACTERISTIQUES PROPRES, A DEMONTRER LA FONCTION DU POETE QUI DECOUVRE ET RECOMPOSE LE MONDE POUR L'OFFIR A DIEU EN UN TEMOIGNAGE DE RECONNAISSANCE. ENFIN, DANS LA QUATRIEME PARTIE, NOUS DEMONTRONS QUE LES NOTIONS DE DRAME, POESIE ET RELIGION, SONT ETROITEMENT LIEES ENTRE ELLES DANS L'IMAGINAIRE POETIQUE DE CLAUDEL ET QUE CETTE RELATION BOULEVERSE TOTALEMENT LES IDEES RECUES SURLES GENRES LITTERAIRES ET SUR LEUR DISTINCTION.
dc:type
  • Text
http://iflastandar...bd/elements/P1001
rdaw:P10219
  • 1994
has content type
is primary topic of
is rdam:P30135 of
Faceted Search & Find service v1.13.91 as of Aug 16 2018


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:       RDF       ODATA       Microdata      About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data]
OpenLink Virtuoso version 07.20.3229 as of May 14 2019, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (70 GB total memory)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software