About: Le théâtre de la Révolution française, étude analytique, historique et socio-critique, 1789-1799   Goto Sponge  NotDistinct  Permalink

An Entity of Type : rdac:C10001, within Data Space : data.idref.fr associated with source document(s)

AttributesValues
type
Thesis advisor
Author
alternative label
  • The theatre of the French revolution, an historical and socio critical study(1789-1799)
dc:subject
  • France -- 1789-1799 (Révolution) -- Théâtre et révolution
  • Thèses et écrits académiques
  • Théâtre (genre littéraire) français -- 18e siècle
  • Théâtre (genre littéraire) français -- 1789-1815
  • Histoire : révolution française.Empire culture. Art
  • /Théâtre/Révolution française/Auteur dramatique
preferred label
  • Le théâtre de la Révolution française, étude analytique, historique et socio-critique, 1789-1799
Language
Subject
dc:title
  • Le théâtre de la Révolution française, étude analytique, historique et socio-critique, 1789-1799
Degree granting institution
note
  • C'est par le biais de ceux qui l'on écrit que l'auteur tente de répondre à la question de rupture ou continuité dans le théâtre de la révolution française (1789-1799), soit les auteurs dramatiques âgés de vingt ans en 1789 et qui font partie de la génération des \"secondes lumières\", celle qui est témoin du passage des lumières au romantisme. leur production dramatique est celle d'un théâtre de transition qui récupère en les transformant des formes dramatiques alors non autonomes (le vaudeville, le mélodrame), rajeunit des genres consacres (la tragédie), développe les genres intermédiaires (le drame), crée des genres de circonstance (les faits historiques et patriotiques, un répertoire républicain) qui peuvent être considérés comme des précurseurs de certaines tendances théâtrales ultérieures. L'établissement d'une continuité théâtrale entre le XVIIIe siècle et le XIXe siècle ne doit pourtant pas masquer la rupture fondamentale à laquelle la révolution a fourni un contexte d'émergence. Celle du passage de l'auditif au visuel, de l'intérêt décroissant pour le texte par rapport à la mise en scène, rupture qui fait du théâtre l'art du spectacle que nous connaissons aujourd'hui.
  • The author attempts to look at the question of the break or the continuity in the theatre of the French revolution (1789-1799), namely the works of the play wrights who were 20 years old in 1789, the generation which witnessed the transition from the enlightenment to romanticism. Their works belong to a period of transition in the theatre which claimed and transformed existing forms of drama which had not been autonomous (vaudeville, melodrama), developed new intermediate genres (drama), created \"genres de circonstance\" (based on historical and nationalistic events, a republican repertoire), which can be considered the precursors to certain theatrical movements which followed. Identifying a continuity in the theatre between the 18th and 19th centuries does not however hide the profound break with the existing theatrical tradition which the French revolution facilitated, a shift from the spoken word to the visual, a decreasing interest in the text as opposed to the performance, a break which makes theatre \"l'art du spectacle\" which we know today.
dc:type
  • Text
http://iflastandar...bd/elements/P1001
rdaw:P10219
  • 1995
has content type
Temporal Coverage
is primary topic of
is rdam:P30135 of
Faceted Search & Find service v1.13.91 as of Aug 16 2018


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:       RDF       ODATA       Microdata      About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data]
OpenLink Virtuoso version 07.20.3229 as of May 14 2019, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (70 GB total memory)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2025 OpenLink Software