About: Le théâtre de Lélio, étude du répertoire du Nouveau Théâtre Italien de 1716 à 1729   Goto Sponge  NotDistinct  Permalink

An Entity of Type : rdac:C10001, within Data Space : data.idref.fr associated with source document(s)

AttributesValues
type
Thesis advisor
Author
alternative label
  • Lelio's theatre, a study on the Nouveau Théâtre Italien's repertoire from 1716 to 1729
dc:subject
  • Thèses et écrits académiques
  • Théâtre (genre littéraire) français -- 18e siècle
  • Comédie italienne
  • Riccoboni, Luigi (1676-1753) -- Critique et interprétation
  • Comédie italienne -- Paris (France) -- 18e siècle -- Répertoires
  • Riccoboni, Luigi (1676-1753)
  • Théâtre (genre littéraire) français -- 18e siècle -- Intrigues (narration)
  • Théâtre -- Langage -- 18e siècle
preferred label
  • Le théâtre de Lélio, étude du répertoire du Nouveau Théâtre Italien de 1716 à 1729
Language
Subject
dc:title
  • Le théâtre de Lélio, étude du répertoire du Nouveau Théâtre Italien de 1716 à 1729
Degree granting institution
note
  • Entre 1716 et 1729, les spectacles du répertoire du Nouveau Théâtre Italien, sous la direction de Luigi Riccoboni, ont proposé au public parisien un langage dramatique original et un univers poétique singulier. Fruit d'un métissage culturel franco-italien, point de convergence entre une grande variété de formes et de figures théâtrales, ce nouveau répertoire témoigne néanmoins d'une sensibilité esthétique et spirituelle commune, qui ne se résume pas à la seule œuvre de Marivaux. Fantaisie et nai͏̈veté, romanesque et bouffonneries, jeux de masque et séquences de pure sincérité, allégories moralisatrices et atermoiements du cœur, mélancolie et idées philosophiques s'incarnèrent en Arlequin, Silvia ou Lélio, sur la scène de l'Hôtel de Bourgogne. Notre thèse vise à remettre en lumière un chapitre encore trop méconnu de l'histoire du théâtre français et européen.
  • From 1716 to 1729, Luigi Riccoboni (also known as \"Lelio\") directed the \"Nouveau Théâtre Italien\" in Paris. His troupe of Italian comedians performed many new plays in French. They gave voice and life to a theatrical language of its own, which blended several theatrical genres... Yet the spirit of the repertoire was remarkably homogeneous, to a large extent. Harlequin's simple-minded fantasy allowed him for instance to express some mere philosophical ideas on stage. In Riccoboni's repertoire, the commedia dell'arte traditional buffoonery makes way for a kind of melancholic mood : in search of genuine sincerity, the Lovers turn a blind eye to their real feelings until the happy endings settle the twisted plots... Marivaux's recent glory must not overshadow the other authors who once were a part of Lelio's theatre (like Autreau or Delisle). Our work aims to focus on a chapter of French and European theatrical history which indeed deserves a wider recognition.
dc:type
  • Text
http://iflastandar...bd/elements/P1001
rdaw:P10219
  • 2002
has content type
Temporal Coverage
Spatial Coverage
is primary topic of
is rdam:P30135 of
Faceted Search & Find service v1.13.91 as of Aug 16 2018


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:       RDF       ODATA       Microdata      About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data]
OpenLink Virtuoso version 07.20.3229 as of May 14 2019, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (70 GB total memory)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software