note
| - THIS WORK EXAMINES TOCQUEVILLE'S PHILOSOPHIC STYLE IN DE LA DEMOCRATIE EN AMERIQUE, CONSIDERED HERE AS AN \"OEUVRE DE PENSEE\" (CLAUDE LEFORT). TOCQUEVILLE'S TREATISE - FORMULATING AN IDEALTYPUS OF FORTHCOMING DEMOCRACIES AND AT THE SAME TIME DEFINING A POLITICAL PLAN FOR THE CONTEMPORARY FRENCH DEMOCRATIC TRANSITION - HAS A SPECIFIC \"RHETORIC\" WHICH IS A CONSEQUENCE OF HIS DOUBLE POSITION, THINKER AND POLITICIAN. AS A MATTER OF FACT, DE LA DEMOCRATIE EN AMERIQUE INTENDS TO ENLIGHTEN A READER WHO HAS BECOME A CITIZEN AND A POLITICAL ACTOR. BUT THE TOCQUEVILLIAN PROSE IS NOT ONLY DIDACTIC. TOCQUEVILLES MOST CERTAINLY KNOWS HOW TO USE THE TOPOI OF TRADITIONNAL ELOQUENCE. HE NEVERTHELESS EXPRESSES THE DEMOCRATIC ENIGMA, THE ENIGMA OF THE PEOPLE, THE ENIGMA OF AN OPEN HISTORY, THOUGH PARADOXES AND A POETIC OF \"TABLEAU DE PENSEE\". METAPHORS - RIVER, CIRCLE - AND IRONY ARE THE EXPRESSION OF HIS DISTANCE AND \"TERROR\" IN FRONT OF THE DEMOCRATIC SOCIETY HE IS STUDYING. IN THIS RESEARCH, TOCQUEVILLE'S PHILOSOPHY OF LANGUAGE IS ALSO BROUGHT TO LIGHT, AND FORM AND CONTENT ARE CLOSELY LINKED. TOCQUEVILLE'S SEMANTICS, STRATEGIES OF DISCOURSE AND SYNTAX ARE ANALYSED AND COMPARED TO CONTEMPORAY CLASSICAL AND ROMANTIC WRITINGS. IT REVEALS CLEARLY THAT TOCQUEVILLE IS A \"DEMOCRATIC\" WRITER: NOT A COLD DEMOCRAT, BUT A MODERATE DEMOCRAT. HE IS COMMITING IN POLITICAL AUFKLARUNG, EVEN IF HE IS HAS A CLEAR AND PROPHETIC CONSCIENCE OF WHAT A DEMOCRATIC POLITICAL CULTURE MEANS.
- CE TRAVAIL ETUDIE LE STYLE PHILOSOPHIQUE DE TOCQUEVILLE DANS CETTE \"OEUVRE DE PENSEE\" QU'EST DE LA DEMOCRATIE EN AMERIQUE. LA DOUBLE POSITION DE TOCQUEVILLE, PENSEUR ET HOMME POLITIQUE, ENGAGE EN EFFET UNE \"RHETORIQUE\" PARTICULIERE A CE TRAITE, QUI MET EN FORME LE \"TYPE IDEAL\" DES DEMOCRATIES A VENIR TOUT EN DEFINISSANT LA LIGNE POLITIQUE A TENIR POUR LA FRANCE CONTEMPORAINE DANS LA TRANSITION DEMOCRATIQUE. LES DEUX LIVRES DE LA DEMOCRATIE ONT VOCATION A ECLAIRER (C'EST L'HERITAGE DE LA PHILOSOPHIE DES LUMIERES) UN LECTEUR QUI EST AUSSI DEVENU CITOYEN ET ACTEUR POLITIQUE. LA PROSE TOCQUEVILLIENNE ECHAPPE CEPENDANT AU DIDACTISME, CAR TOCQUEVILLE, QUI SAIT PAR AILLEURS METTRE TRES CONSCIEMMENT LES LIEUX COMMUNS DE L'ELOQUENCE TRADITIONNELLE AU SERVICE DE SA CAUSE, FORMULE AUSSI L'ENIGME DEMOCRATIQUE, ENIGME DU PEUPLE, ENIGME D'UNE HISTOIRE OUVERTE, PAR LE PARADOXE ET GRACE A UNE POETIQUE DU \"TABLEAU DE PENSEE\". LES METAPHORES DU FLEUVE ET DU CERCLE, L'IRONIE TOCQUEVILLIENNE TRADUISENT ICI LA DISTANCE, LA LA \"TERREUR\" DE L'OBSERVATEUR FACE A L'OBJET QU'IL ETUDIE. DANS CETTE ENQUETE, QUI MET EGALEMENT AU JOUR UNE PHILOSOPHIE DU LANGAGE PROPRE A TOCQUEVILLE, FORME ET FOND SONT INDISSOLUBLEMENT LIES. LA SEMANTIQUE, LES STRATEGIES DISCURSIVES, LA SYNTAXE TOCQUEVILLIENNE, SONT ANALYSEES ET COMPAREES AUX \"ECRITURES\" CONTEMPORAINES, CLASSIQUES OU ROMANTIQUES. CE QU'ELLE REVELE ALORS, C'EST QUE TOCQUEVILLE, ECRIVAIN ET MONITEUR \"DEMOCRATIQUE\", N'EST PAS MODEREMENT DEMOCRATE MAIS DEMOCRATE MODERE, ENGAGE POUR L'AUFKLARUNG POLITIQUE, MAIS CONSCIENT DES LIMITES D'UNE CULTURE POLITIQUE DEMOCRATIQUE.
|