About: Les transformations de la relation artiste - oeuvre - spectateur à travers de l'art de Joseph Beuys, Hélio Oiticica et Robert Smithson   Goto Sponge  NotDistinct  Permalink

An Entity of Type : rdac:C10001, within Data Space : data.idref.fr associated with source document(s)

AttributesValues
type
Thesis advisor
Author
alternative label
  • The transformations of the relation between artist, artwork and spectator through the art of Joseph Beuys, Hélio Oiticica and Robert Smithson
dc:subject
  • Thèses et écrits académiques
  • Art -- 1945-....
  • Esthétique de la réception
  • Environnement (art)
  • Arts -- Publics
  • Art conceptuel
  • Smithson, Robert (1938-1973) -- Critique et interprétation
  • Beuys, Joseph (1921-1986) -- Critique et interprétation
  • art contemporain
  • Oiticica, Hélio (1937-1980) -- Critique et interprétation
  • art environnemental
  • entropie fictionnelle
  • expérience de l'art
preferred label
  • Les transformations de la relation artiste - oeuvre - spectateur à travers de l'art de Joseph Beuys, Hélio Oiticica et Robert Smithson
Language
Subject
dc:title
  • Les transformations de la relation artiste - oeuvre - spectateur à travers de l'art de Joseph Beuys, Hélio Oiticica et Robert Smithson
Degree granting institution
note
  • The phenomenon of the transformation between art and the spectator had changed considerably the art world during the 1960's and 1970's and continues to do so until today. The notion of the art work, in relation to the art spaces, have been revaluated: They are considered very limited to express the desires of those artists that want to expand the notion and the art field as a whole. Therefore, a new social rapport took place in the cultural scene. My research is about this social phenomenon, studied through the artwork and the artist's creative experience of Joseph Beuys, Hélio Oiticica and Robert Smithson; three symbolic examples representing three different cultures: German, Brazilian and American. The process of transformation of the artist, in relation to his work and the spectator, is analyzed since the appearance of the first conceptual objects until the development of environmental art.
  • Une recherche sur les transformations du rapport entre l'art et son spectateur qui ont profondément changé le monde de l'art dans les années 60-70 et dont la marque ne cesse de se faire sentir. « L’œuvre » et les espaces de l'art sont repensés: ils sont invariablement considérés trop limités pour pouvoir exprimer les désirs de ces artistes, qui veulent tous élargir la notion et le champ de l'art. C'est donc un rapport social inédit qui prend place dans la sphère culturelle. Il s'agit d'une étude de ce phénomène social à travers les productions et l'expérience de l'art de Joseph.Beuys, Hélio Oiticica et Robert Smithson, trois exemples emblématiques appartenant à trois cultures différentes : l'allemande, la brésilienne et l'américaine. Ce processus de transformation de l'attitude interne de l'artiste par rapport à son \"œuvre\" et au spectateur est analysé à partir du surgissement des premiers objets-concepts jusqu'au développement d'un art environnemental.
dc:type
  • Text
http://iflastandar...bd/elements/P1001
rdaw:P10219
  • 2010
has content type
is primary topic of
is rdam:P30135 of
Faceted Search & Find service v1.13.91 as of Aug 16 2018


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:       RDF       ODATA       Microdata      About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data]
OpenLink Virtuoso version 07.20.3229 as of May 14 2019, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (70 GB total memory)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software