Attributes | Values |
---|
type
| |
Thesis advisor
| |
Author
| |
alternative label
| - La valorisation de l’entrepreneuriat social et de l’informalité dans « l’économie de negerem » au Sénégal, études de cas sur le pouvoir du capital social dans les réseaux en tant que passerelle entre les modèles de concurrence du marché et de solidarité sociale pour le développement
|
dc:subject
| - Thèses et écrits académiques
- Économie souterraine -- Sénégal
- Entreprises d'économie sociale et solidaire -- Sénégal
- Entrepreneuriat social -- Sénégal
|
preferred label
| - Valuing social entrepreneurship and informality in Senegal’s economy of regard, case studies on the power of social capital in networks to bridge market competition and social solidarity models for development
|
Language
| |
Subject
| |
dc:title
| - Valuing social entrepreneurship and informality in Senegal’s economy of regard, case studies on the power of social capital in networks to bridge market competition and social solidarity models for development
|
Degree granting institution
| |
note
| - Economics has located its central causes for the motivations of Economic Man (homo economicus) in the decisions of largely autonomous individuals who “operate within constraints set by well-defined resources, values and institutions” (Zelizer, 2011:9). Hybrid business strategies that blend market competition and social solidarity models, or what is called social entrepreneurship, particularly among the working poor, are often relegated to the economic periphery, where ambiguities of value are left to the realm of assumptions or put into the black box of “informal sector” in development. Through multi-disciplinary case studies, archival research and survey data, the dissertation shows how informal social entrepreneurs embedded in social networks are not necessarily the brilliant few but the front line of the team; they open market opportunities and create social value despite low levels of income or embeddedness in the informal economy by harnessing social capital resources. The implications for theory, methods and practice show that social entrepreneurship has explanatory power on economic motivations and incentives because it provides a discursive bridge between the disciplinary boundaries in economics and other social sciences by, for example, challenging assumptions in theories of individual material self-interest. Donors and governments, by investing in social entrepreneurial initiatives and enabling environments in the informal economy, can increase the capacity of networks and institutions to organize informality, thereby strengthening the private sector and expanding capabilities so people can participate in a more equitable and socially inclusive economy.
- Les choix qu’opère l’Homme Economique (homo economicus) s’expliquent pour les économistes essentiellement par les décisions d’individus très autonomes qui « évoluent dans des cadres restreints marqués par la présence d’un nombre limité de ressources, de valeurs et d’institutions (Zelizer, 2011:9). Les stratégies d’affaires mixtes des modèles de concurrence du marché et de solidarité sociale, qui s’appelle l’entreprenariat social, notamment parmi les plus pauvres, sont souvent reléguées à la périphérie économique où les valeurs d’ambiguïté relèvent du domaine des suppositions ou sont tout simplement classées dans le registre sombre du “secteur informel”. En appuyant sur des études de cas, des recherches d’archives et des données d’enquête, cette thèse montre à quel point des entrepreneurs sociaux embarqués dans des réseaux sociaux ne sont pas nécessairement la crème de la crème, mais constituent plutôt la ligne d’attaque de l’équipe; Ils créent des opportunités d’affaires et la valeur sociale par la mobilisation du capital social malgré leur revenus modestes. Les implications théoriques, méthodologiques et politiques de l'analyse montrent que l’entreprenariat social a une logique d’explication sur les motivations et les incitations économiques en tant qu’une passerelle discursive entre les frontières disciplinaires en économie et d’autres sciences sociales, en remettant en cause, par exemple, les suppositions qui fondent les théories sur l’intérêt matériel personnel. Les bailleurs de fonds et les gouvernements, en investissant dans les initiatives de l’entreprenariat social, peuvent renforcer les capacités des réseaux et des institutions afin d’organiser l’informel.
|
dc:type
| |
http://iflastandar...bd/elements/P1001
| |
rdaw:P10219
| |
has content type
| |
Spatial Coverage
| |
is primary topic
of | |
is rdam:P30135
of | |