About: Vitesse, accessibilité et étalement urbain, analyse et application à l'aire urbaine dijonnaise   Goto Sponge  NotDistinct  Permalink

An Entity of Type : rdac:C10001, within Data Space : data.idref.fr associated with source document(s)

AttributesValues
type
Thesis advisor
Author
alternative label
  • Speed, accessibility and urban sprawl : analysis and application to the Dijon area
dc:subject
  • Thèses et écrits académiques
  • Croissance urbaine
  • Transports urbains -- France -- Dijon (Côte-d'Or)
  • Population -- Densité -- France -- Dijon (Côte-d'Or) -- Microformes
  • Population -- Densité -- France -- Dijon (Côte-d'Or)
preferred label
  • Vitesse, accessibilité et étalement urbain, analyse et application à l'aire urbaine dijonnaise
Language
Subject
dc:title
  • Vitesse, accessibilité et étalement urbain, analyse et application à l'aire urbaine dijonnaise
Degree granting institution
Opponent
note
  • Cette étude aborde les thèmes de la ville, des transports et du périurbain. A travers une analyse théorique sur les relations entre transport et étalement urbain, on cherche à comprendre la mécanique urbaine. Ce travail s'appuie principalement sur la notion de densité résidentielle pour analyser la structure de la ville et sa morphologie. On comprend mieux, par le biais de modèles particulièrement efficients comme le modèle de Bussière, l'étalement urbain. Toutefois, l'analyse ne se limite pas aux densités puisque l'on met en place une nouvelle notion, la dilution, largement fondée sur le bâti. Après une étude du réseau routier, de ses vitesses, la thèse explore la relation vitesse-étalement urbain. Il semble se dégager une véritable mécanique de la croissance urbaine associant le temps et l'espace.
  • This study examines thematics in cities, suburbs and transportation. Though a theoretical analysis of relationships between transportation and urban sprawl, an attempt to understand urban dynamics is made. This work is based mainly on the notion of residential density to analyze the structure of the city and its morphology. The use of efficient models such as Bussiere's model allows for a better understanding of urban sprawl. However, the analysis is not limited to densities, since we introduce a new notion, \"dilution\", largely based on built areas. After a study of road networks and travel speeds, the thesis explores the relationship between speed and sprawl. There appears a real mechanism of urban sprawl, associating time and space.
dc:type
  • Text
http://iflastandar...bd/elements/P1001
rdaw:P10219
  • 2003
has content type
Spatial Coverage
is primary topic of
is rdam:P30135 of
Faceted Search & Find service v1.13.91 as of Aug 16 2018


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:       RDF       ODATA       Microdata      About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data]
OpenLink Virtuoso version 07.20.3229 as of May 14 2019, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (70 GB total memory)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software