About: La création contemporaine au Maroc, l'exemple d'Ahmed Cherkaoui   Goto Sponge  NotDistinct  Permalink

An Entity of Type : rdac:C10001, within Data Space : data.idref.fr associated with source document(s)

AttributesValues
type
Thesis advisor
Author
alternative label
  • Contemporary creation in Morocco, Ahmed Cherkaoui as an example
dc:subject
  • Thèses et écrits académiques
  • Cherkaoui, Ahmed (1934-1967)
  • Aujame, Jean (1905-1965) -- Influence
  • Peinture marocaine -- 1945-1970 -- Biographie
preferred label
  • La création contemporaine au Maroc, l'exemple d'Ahmed Cherkaoui
Language
Subject
dc:title
  • La création contemporaine au Maroc, l'exemple d'Ahmed Cherkaoui
Degree granting institution
note
  • This thesis is a study about Cherkaoui's art. It includes a synopsis of the evolution of art in morocco from pre-historical times up to the 20th century when easel painting first appeared. It also traces the artist's childhood in Boujad and his adolescence in Casablanca, then his artistic beginnings at l'École des métiers d'art in Paris and at Aujame's workshop. Cherkaoui invented his personal and authentic style in the years 1961-1963 using just canvass and developing richly colored signs often inspired by Moroccan tattoo. In his 1964-65 paintings the sign becomes powerful and constitutes the central element in the composition. Related to this are some other graphic annotations, polychromic touches and also the use of white color. The last paintings by Cherkaoui affirm a great purification of the canvass through the majestic presence of the sign on naked white background revealing the influence of Arab and Muslim mysticism.
  • La présente thèse est intitulée « la création contemporaine au Maroc ». L'exemple d’Ahmed Cherkaoui (1934-1967), est une recherche sur son œuvre picturale. Un bref aperçu est donné sur l'évolution de l'art marocain de la préhistoire jusqu'au XXème siècle et sur l'apparition de la peinture de chevalet. La deuxième partie évoque son enfance à Boujad et son adolescence à Casablanca, ensuite elle parle de ses débuts artistiques à l'école des métiers d'arts à Paris puis à l'atelier d'Aujame. Entre 1961 et 1963, il découvre un style personnel et authentique : il utilise la toile de jute et inscrit des signes richement colorés et inspirés souvent du tatouage. Dans les tableaux de 1964-65, le signe prend une grande dimension car il s'agrandit, devient puissant et constitue l'élément central de la composition. D'autres annotations graphiques et touches polychromes lui sont subordonnées, avec l'apparition de nouvelles teintes blanches. Dans la dernière partie de l'œuvre de Cherkaoui, s'affirme une grande purification de la toile : le signe s'impose d'une manière majestueuse sur un fond blanc, très dépouillé. Cette période est impregnée de la conception mystique arabo-musulmane.
dc:type
  • Text
http://iflastandar...bd/elements/P1001
rdaw:P10219
  • 1997
has content type
Temporal Coverage
is primary topic of
is rdam:P30135 of
Faceted Search & Find service v1.13.91 as of Aug 16 2018


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:       RDF       ODATA       Microdata      About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data]
OpenLink Virtuoso version 07.20.3229 as of May 14 2019, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (70 GB total memory)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software