About: La cartographie poétique, Tracés, diagrammes, formes (Valéry, Mallarmé, Artaud, Michaux, Segalen, Bataille)   Goto Sponge  NotDistinct  Permalink

An Entity of Type : rdac:C10001, within Data Space : data.idref.fr associated with source document(s)

AttributesValues
type
Thesis advisor
Praeses
Author
dc:subject
  • Poétique
  • Cartographie
  • Danse
  • Valéry
  • Thèses et écrits académiques
  • Littérature française -- 20e siècle
  • Valéry, Paul (1871-1945) -- Thèmes, motifs
  • Esprit et corps
  • Poésie française -- 19e siècle
  • Espace
  • Création (esthétique) -- Philosophie
  • Poésie française -- 20e siècle
preferred label
  • La cartographie poétique, Tracés, diagrammes, formes (Valéry, Mallarmé, Artaud, Michaux, Segalen, Bataille)
Language
Subject
dc:title
  • La cartographie poétique, Tracés, diagrammes, formes (Valéry, Mallarmé, Artaud, Michaux, Segalen, Bataille)
Degree granting institution
Opponent
note
  • Cet essai tente de proposer un concept, la « cartographie poétique ». La « cartographie poétique » provient de la tentative valéryenne de dresser une carte de l’esprit, en prenant appui sur la géométrie analytique de Descartes. Pour des raisons que cette étude expose, Valéry se détachera de cette topographie analytique au profit d'une conception plus dialectique de l'espace, intégrant le rapport de l'esprit au corps et au monde (le Corps-Esprit-Monde). Le modèle de cette cartographie serait alors la danse, faisant la part belle à des sens comme l'ouïe et le toucher, s'affranchissant de la tutelle de l'intelligence d'obédience scopique. La démarche valéryenne est aussi mise en rapport avec d’autres poétiques qui lui sont contemporaines : celles d’Artaud, de Mallarmé, de Segalen, Michaux et Bataille, afin d’examiner leurs zones de confluence.
  • This essay tries to propose a concept, the « poetical mapping ». The “poetical mapping” comes from the attempt by Valéry to map the mind, using the analytical geometry from Descartes. For reasons this essay explains, Valéry will give up this analytical mapping in favour of more dialectical an approach to space, taking into account the connection of the mind to the body and to the world (what he calls the “Corps-Esprit-Monde”). The model of this mapping would thus be the dance, giving their entire place to senses such as hearing and touch, releasing itself from the dominion of sight. Valéry’s poetics is also compared with other contemporary poetics: Artaud’s, Mallarmé’s, Segalen’s, Michaux’s and Bataille’s, in order to examine their common points.
dc:type
  • Text
http://iflastandar...bd/elements/P1001
rdaw:P10219
  • 2011
has content type
is primary topic of
is rdam:P30135 of
Faceted Search & Find service v1.13.91 as of Aug 16 2018


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:       RDF       ODATA       Microdata      About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data]
OpenLink Virtuoso version 07.20.3229 as of May 14 2019, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (70 GB total memory)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software