About: Adolescence et cinéma, l'Amérique des années cinquante   Goto Sponge  NotDistinct  Permalink

An Entity of Type : rdac:C10001, within Data Space : data.idref.fr associated with source document(s)

AttributesValues
type
Thesis advisor
Author
alternative label
  • ADOLESCENCE AND MOVIES : AMERICA IN THE FIFTIES
dc:subject
  • Thèses et écrits académiques
  • Adolescence -- Au cinéma
  • CINEMA : CINEMA PARLANT (1930-1960)
  • Cinéma -- États-Unis -- 1945-1960 -- Thèmes, motifs
  • /ADOLESCENCE/DELINQUANCE/PURITANISME/KAZAN ELIA/MACCARTHYSME/SOCIETE/ETATS-UNIS
preferred label
  • Adolescence et cinéma, l'Amérique des années cinquante
Language
Subject
dc:title
  • Adolescence et cinéma, l'Amérique des années cinquante
Degree granting institution
note
  • LE TRAVAIL DEVELOPPE DANS CETTE THESE S'APPUIE SUR DES DONNEES CINEMATOGRAPHIQUES ET ANALYSE, SUR L'ECHELLE D'UNE DECENNIE, L'EVOLUTION DE LA REPRESENTATION FILMIQUE DU PHENOMENE DE L'ADOLESCENCE, APPARU AUX ETATS-UNIS AU DEBUT DES ANNEES CINQUANTE. NOTRE PROBLEMATIQUE S'ARTICULE AUTOUR DE DEUX POINTS : - LE PREMIER EST D'ORDRE EVENEMENTIEL. IL CONCERNE LES CHOCS INTENSES VECUS PAR L'OPINION PUBLIQUE AMERICAINE LORS DE LA SORTIE DES FILMS SUIVANTS : L'EQUIPEE SAUVAGE EN 1953, GRAINE DE VIOLENCE ET LA FUREUR DE VIVRE EN 1955. CES FILMS PROPOSAIENT UNE VISION DE LA JEUNESSE TOTALEMENT INEDITE, MONTRANT L'UNIVERS DESORDONNE ET VIOLENT D'UN GROUPE SOCIAL EN PLEINE FORMATION. - D'ORDRE STRUCTUREL, LE SECOND POINT SE RAPPORTE A LA MANIERE DONT SE SONT EDIFIES, CINEMATOGRAPHIQUEMENT PARLANT, L'ARCHETYPE PUIS LE STEREOTYPE DE L'ADOLESCENT. MATERIALISEE PAR LE PASSAGE DE FILMS SURLES ADOLESCENTS AUX FILMS POUR LES ADOLESCENTS, CETTE PERSPECTIVE NOUS A OFFERT LA POSSIBILITE D'EXPLORER L'ELABORATION D'UNE CONSCIENCE COLLECTIVE PARTICULIERE.
  • THE ARGUMENTS DEVELOPED IN THIS THESIS LEAN ON CINEMATOGRAPHICS DATA AND ANALYSE HOW THE PHENOMENON OF ADOLESCENCE APPEARED, SIMULTANEOUSLY, IN THE AMERICAN PICTURES AND SOCIETY OF THE FIFTIES. OUR GENERAL APPROACH IS BASED ON TWO INITIAL POINTS : - THE FIRST ONE MAY BE QUALIFIED AS HISTORICAL. IT CONCERNS THE SHOCKS ENDURED BY THE AMERICAN SOCIETY WHEN THE WILD ONE (1953), BLACKBOARD JUNGLE OR REBEL WITHOUT A CAUSE (BOTH IN 1935) WERE PROJECTED. EFFECTIVELY, THESE MOVIES PROPOSED AN ORIGINAL VISION OF AMERICAN YOUTH, FOR THEY SHOWED THE VIOLENT AND DESORGANISED UNIVERSE OF AN ACTIVE AND, UP TO THIS DATE, IGNORED SOCIAL GROUP. - THE SECOND POINT IS SOCIOLOGICAL AND MUST BE RELATED TO THE WAY THAT MOVIES BUILDED UP THE ARCHETYPE AND THE STEREOTYPE OF ADOLESCENCE. STUDYING THE PASSAGE FROM THE PICTURES ON ADOLESCENCE TO THE PICTURES FOR ADOLESCENTS, WE EXPLORED THE ELABORATION OF A CRITICAL SOCIAL THOUGHT.
dc:type
  • Text
http://iflastandar...bd/elements/P1001
rdaw:P10219
  • 1994
has content type
Temporal Coverage
Spatial Coverage
is primary topic of
is rdam:P30135 of
Faceted Search & Find service v1.13.91 as of Aug 16 2018


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:       RDF       ODATA       Microdata      About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data]
OpenLink Virtuoso version 07.20.3229 as of May 14 2019, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (70 GB total memory)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software