Attributes | Values |
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type
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Thesis advisor
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Author
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alternative label
| - An examination of the cloister as the object of representations and powers in the modern age, the exemple of the French Carmelites
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dc:subject
| - Thèses et écrits académiques
- Carmélites -- France -- Histoire -- 1500-1800
- Ordres monastiques et religieux féminins -- France -- Histoire -- 1500-1800
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preferred label
| - Le cloître, enjeu de représentations et de pouvoirs à l'époque moderne, l'exemple des Carmélites françaises
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Language
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Subject
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dc:title
| - Le cloître, enjeu de représentations et de pouvoirs à l'époque moderne, l'exemple des Carmélites françaises
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Degree granting institution
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note
| - The religious vocation in the modern age was founded on contempt for the world. This theme had appeared at the very beginnings of monachism in Egypt. For this reason, the monastic institution seams to have experienced permanent difficulty finding its place in society: the world which it rejected developed critical representations of it, which, through Luther and subsequently through 18th. Century philosophers influenced even the secular clergy itself. The interplay of these representations conditioned the way the monks and nuns talked about themselves. This interplay also shows that the notion of a decline which is, incidentally, not confirmed by an analysis of the recruitment of the French Carmelites, must be reviewed, because this decline concerned the social milieu from which the monks and nuns came, rather than the monastic institution itself. Finally, the latter was involved in three-corned power strategies in which it was alternatively allied with and opposed to the society and the state. Nevertheless, it appears that the power of the state always won, whereas the strategies employed by the monasteries faced repeated failures. Did not its contempt for the world lead the monastic institution into an insurmountable contradiction?
- La vocation religieuse à l'époque moderne fut largement fondée sur l'idée de mépris du monde. Ce thème avait fait son appariation dès les débuts du monachisme en Egypte. Pour cette raison, l'institution monastique semble avoir éprouvé une difficulté permanente à se situer de façon stable dans la société. Le monde, qu'elle rejette, développe à son sujet des représentations négatives qui, par le biais de la reforme luthérienne, puis des lumières, ont influencé jusqu'aux séculiers eux-mêmes. Le jeu de ces représentations conditionne le discours des religieux sur eux-mêmes. Il montre aussi que la notion de décadence, qui n'est pas vérifiée dans le cas du carmel féminin français par l'analyse du recrutement, doit être révisée, car elle concerne le milieu social porteur des vocations plutôt que les monastères eux-mêmes. Enfin, l'institution monastique se trouve engagée dans des stratégies triangulaires de pouvoir, par lesquelles elle se trouve tantôt alliée, tantôt opposée aux instances sociales ou à celles de l'état. Il apparait néanmoins que le pouvoir politique l'emporte toujours, alors que les stratégies monastiques se heurtent à des échecs répétés. Le mépris du monde n'a-t-il pas mené l'institution monastique à une contradiction insurmontable?
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