About: De pulchro et apto, du beau selon saint Augustin   Goto Sponge  NotDistinct  Permalink

An Entity of Type : rdac:C10001, within Data Space : data.idref.fr associated with source document(s)

AttributesValues
type
Thesis advisor
Author
alternative label
  • La beauté selon saint Augustin
  • De pulchro et apto. Saint Augustine’s theory of beauty
dc:subject
  • Thèses et écrits académiques
  • Beau (esthétique)
  • Esthétique antique
  • Augustin (saint) (saint) (0354-0430) -- Esthétique
  • Esthétique et religion -- Doctrines religieuses -- 30-600 (Église primitive)
preferred label
  • De pulchro et apto, du beau selon saint Augustin
Language
Subject
dc:title
  • De pulchro et apto, du beau selon saint Augustin
Degree granting institution
note
  • Il s'agit d'examiner synoptiquement la théorie augustinienne du beau, et donc de répondre à la question abrupte du livre IV des confessions : \"quid est puchritudo\"? Après une brève analyse du traité de pulchro et apto, qui amorce la réflexion d'Augustin sur ce sujet (chap. I), et après un nécessaire détour par l'étude sémantique de trois synonymes-clefs du vocable générique de référence pulchritudo, à savoir species, forma, decor ou decus (chap. II), nous suivons une démarche à la fois analogique et anagogique : partant de l'étude des définitions, tout au moins des critères, qui permettent de saisir l'essence de la beauté sensible (chap. III), nous examinons ensuite la possibilité de leur transposition dans le domaine intelligible, auquel appartient l'âme, et, plus particulièrement, de leur application à cet hybride de sensible et d'intelligible qu'est l'homme (chap. IV), pour nous élever au principe même d'où participe toute beauté créée : dieu, que nous considérons successivement en sa structure trinitaire (chap. V), et en la forme que lui donne le fils en son incarnation et sa résurrection (chap. VI). Enfin nous reprenons l'interrogation qui, dans le texte d'Augustin, précédait immédiatement la question initiale : \"num amamus aliquid nisi pulchrum?\" (chap. VII).
  • My purpose is to do a synoptic analysis of the Augustinian theory of beauty, and therefore answer the abrupt question in book 4 of the confessions: \"quid est pulchritudo?\". After a short study of the treatise de pulchro et apto initiating the Augustinian thought on the subject (chapter i), followed by a necessary search for the meaning of three key-synonymous terms (species, forma, decor decus) within the semantic field covered by the referential word pulchritudo (chapter ii ), we proceed both analogically and anagogically. Starting from the study of the definitions, or at least of the criteria, that leads us to the understanding of the uery nature of sensible beauty (chapter iii), we establish whether it is possible to transfer them into the field of the intelligible that includes the soul, and especially to apply them to man , this mixture of sensible and intelligible (chapter iv). This will lead us to the very principle whence all created beauty is drawn: god who will successively be considered in his trinitarian structure (chapter v) and according to the forma given to him by the son (chapter vi). We make finally ours the problem that the Augustinian text raised prior to the initial question : \"num amamus aliquid nisi pulchrum\" (chapter vii).
dc:type
  • Text
http://iflastandar...bd/elements/P1001
rdaw:P10219
  • 1995
has content type
is primary topic of
is rdam:P30135 of
Faceted Search & Find service v1.13.91 as of Aug 16 2018


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:       RDF       ODATA       Microdata      About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data]
OpenLink Virtuoso version 07.20.3229 as of May 14 2019, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (70 GB total memory)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software