About: Découpage, automates et réception, aspects du cinéma et de ses débuts (1886-1915)   Goto Sponge  NotDistinct  Permalink

An Entity of Type : rdac:C10001, within Data Space : data.idref.fr associated with source document(s)

AttributesValues
type
Thesis advisor
Author
alternative label
  • Découpage, automatons and reception, aspects of cinema and its beginnings (1886-1915)
dc:subject
  • Thèses et écrits académiques
  • Esthétique de la réception
  • Cinéma -- Appréciation -- 1895-1929
  • Cinéma -- Publics -- 1895-1929
  • Films muets -- Étude et enseignement
preferred label
  • Découpage, automates et réception, aspects du cinéma et de ses débuts (1886-1915)
Language
Subject
dc:title
  • Découpage, automates et réception, aspects du cinéma et de ses débuts (1886-1915)
Degree granting institution
note
  • This thesis is a part of the movement over the last thirty years that has made the study of early cinema a prolific and specific area within film studies. Following my Master’s thesis, which aimed to categorize from an historical perspective the different kinds of gazes produced by the instance of spectatorship during the early period, this doctoral thesis aims to develop both the theoretical and epistemic sides of the same question and to elaborate on the question of decoupage. We will consider, among other topics, the horizons of expectation of early films: the illusion of defeated Death, film as automaton and the fear of the on-coming train. We will criticize the concept of apparatus when applied to that of spectatorship. Our primary objective is to analyze the transformation of decoupage during this period, in order to better understand how the language of institutional film was developed, if not crystallized. This objective cannot be reached without careful consideration of spectatorship from a diachronic perspective.
  • Cette thèse s’inscrit dans la mouvance qui, depuis une trentaine d’années, fait du cinéma des premiers temps* un champ prolifique et spécifique au sein des études cinématographiques. À la suite de mon mémoire, qui visait à catégoriser, dans une perspective essentiellement historique, les différents types de regards sollicités de la part de l’instance spectatorielle au cours de la période, cette thèse de doctorat vise à développer les aspects à la fois plus théoriques et épistémiques de la question et à ouvrir sur la question du découpage. On verra, entre autres, les horizons d’attente du cinéma des débuts : l’illusion de la Mort vaincue, le cinéma comme automate et la peur du train qui fonce sur les spectateurs. On critiquera le concept de dispositif en rapport avec la réception. L’objectif premier est de penser la transformation du découpage durant cette période, afin de comprendre comment s’est constitué, pour ne pas dire cristallisé, le langage du cinéma dit institutionnel. Cet objectif ne peut être atteint sans la prise en compte de la réception dans une perspective diachronique.
dc:type
  • Text
http://iflastandar...bd/elements/P1001
rdaw:P10219
  • 2007
has content type
Temporal Coverage
is primary topic of
is rdam:P30135 of
Faceted Search & Find service v1.13.91 as of Aug 16 2018


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:       RDF       ODATA       Microdata      About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data]
OpenLink Virtuoso version 07.20.3229 as of May 14 2019, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (70 GB total memory)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software