About: Dialogue d'un agnostique avec le christianisme, l'exemple d'André Malraux   Goto Sponge  NotDistinct  Permalink

An Entity of Type : rdac:C10001, within Data Space : data.idref.fr associated with source document(s)

AttributesValues
type
Thesis advisor
Author
alternative label
  • Malraux et le christianisme
  • André Malraux, the dialogue between an agnostic and christianity
dc:subject
  • Thèses et écrits académiques
  • Malraux, André (1901-1976) -- Critique et interprétation
  • Agnosticisme -- Dans la littérature
  • Malraux, André (1901-1976) -- Et l'art
  • Christianisme et athéisme -- Dans la littérature
  • Malraux, André (1901-1976) -- Christianisme
preferred label
  • Dialogue d'un agnostique avec le christianisme, l'exemple d'André Malraux
Language
Subject
dc:title
  • Dialogue d'un agnostique avec le christianisme, l'exemple d'André Malraux
Degree granting institution
note
  • A chronological study of Malraux's works reveals his evolution from an anti-Christian position to a certain admiration for some aspects of Christianity. Malraux seemed to be drawn to Christian art because of its rejection of subjective individualism and artistic illusionism. Malraux was always intrigued by the relationship between religious faith and artistic creation. In spite of being an agnostic writer, he not only experienced the metaphysical anguish of certain Christian writers and artists, but also the search for what he defined as \"density\" - which above all involved a rejection of \"linear narrative,\" \"traditional psychology;\" and a certain type of realism. Whether one looks at the Christ-like figures scattered throughout La Condition humaine and L'Espoir or the accord between man and universe, to reflect on Christianity in Malraux's novels is to uncover a link to his works on aesthetics, diverse articles, discourses and prefaces.
  • Une étude chronologique des récits de Malraux fait apparaître une évolution qui, à l'égard du christianisme, le conduit de l'hostilité à une forme d'admiration. L'art chrétien, lui, l'a toujours fasciné par son refus de l'individualisme et de l'illusionnisme. S'interrogeant incessamment sur les liens entre foi religieuse et création artistique, cet agnostique partage avec certains auteurs et artistes chrétiens l'angoisse métaphysique mais aussi la recherche d'une certaine \"densité\" qui s'exprime avant tout par le refus du récit linéaire, de la psychologie traditionnelle et d'un certain type de réalisme. Qu'il s'agisse des figures christiques qui émaillent La Condition humaine et L'Espoir ou de l'accord entre l'homme et l'univers, la réflexion de Malraux sur le christianisme permet ainsi de mettre en évidence les liens qui unissent ses récits aux écrits esthétiques et aux divers articles, discours et préfaces.
dc:type
  • Text
http://iflastandar...bd/elements/P1001
rdaw:P10219
  • 2004
has content type
is primary topic of
is rdam:P30135 of
Faceted Search & Find service v1.13.91 as of Aug 16 2018


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:       RDF       ODATA       Microdata      About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data]
OpenLink Virtuoso version 07.20.3229 as of May 14 2019, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (70 GB total memory)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software