About: Esthétique et technique compositionnelle de Nicolas Obouhov dans le contexte du modernisme russe et français   Goto Sponge  NotDistinct  Permalink

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  • Esthetics and composing technique of Nikolas Obukhov in the context of the Russian and the French Modernism
dc:subject
  • Thèses et écrits académiques
  • Théorie musicale -- 20e siècle
  • Modernisme (musique) -- Russie
  • Modernisme (musique)France
  • Obouhow, Nicolas (1892-1954)
  • Relations entre les arts -- Russie
preferred label
  • Esthétique et technique compositionnelle de Nicolas Obouhov dans le contexte du modernisme russe et français
Language
Subject
dc:title
  • Esthétique et technique compositionnelle de Nicolas Obouhov dans le contexte du modernisme russe et français
Degree granting institution
note
  • Nikolas Obukhov (1892-1954), as it chanced, like a lot of his compatriots, found himself in emigration; for his whole life he thought and created on an equal basis in the context of two cultures at a time – the Russian and the French. Both the works and the personality of this highly distinctive composer until nowadays arouse great interest in the musical and the scientific community. This fact is related, first of all, to the uniqueness of his fate and the originality of his creative image.Study of Obukhov’s esthetics and composing technique slightly opens to us a door to reviewing from a unique perspective of interrelations between the Russian and the French culture the arts tendencies of the first decades of the XX century. It gives us the opportunity to see the similarities and the differences between those tendencies, their interpenetration and opposition. The general propositions of the thesis are: in this work the interconnection between the esthetics of «art total» («total» art) in France and the esthetics of Superart in Russia, as well as the search for new forms of combining different kinds of art, religion and science in the beginning of the XX century are shown; consecutive review of Obukhov’s religious philosophy, esthetics and composing technique in the context of the Russian and the French Modernism is given; the specific character of the new Obukhov’s form is analyzed basing on the example of the Supercomposition unique in its scale «The Book of Life» (Le livre de vie); a method for analyzing Obukhov’s compositions on the different levels of the form is proposed; analysis of Obukhov’s musical and theoretical system is given in comparison with the systems of his contemporaries: Scriabin, Wyschnegradsky, Schönberg, Hauer, Messiaen, etc.
  • Le destin poussa Nicolas Obouhov (1892-1954), comme beaucoup de ses compatriotes, à émigrer, et toute sa vie, il pensa et composa dans un contexte biculturel, russe et français. Tant l’œuvre que la personnalité de ce compositeur hors du commun continuent de nos jours à susciter un vif intérêt dans les milieux musicaux et scientifiques. L’étude de l’esthétique et de la technique compositionnelle d’Obouhov éclaire les tendances de la musique des premières décennies du XXe siècle du point de vue particulier des relations entre les cultures russe et française. Ceci permet aussi de voir la similitude et les différences entre ces tendances, leur interpénétration et leurs oppositions. Eléments essentiels soutenus : -un éclairage du rapport entre l’esthétique de l’ « art total » en France et celle du « sur-art » russe, ainsi que des recherches de formes nouvelles de synthèse de différentes expressions artistique, religieuse et scientifique au début du XXe siècle ; - une présentation d'ensemble, successivement, de la philosophie religieuse, de l’esthétique et de la technique compositionnelle d’Obouhov dans le contexte du modernisme russe et français ; -une analyse des particularités de la forme nouvelle d’Obouhov en s’appuyant sur l’exemple de son Livre de Vie, « sur-œuvre » unique par son ampleur, - une proposition de méthode d’analyse de la composition d’Obouhov dans ses composantes formelles spécifiques ; -une analyse de la théorie musicale selon Obouhov en comparaison avec les systèmes théoriques de ses contemporains Scriabine, Wyschnegradsky, Hauer, Messiaen et d'autres.
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  • Text
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  • 2012
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