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| - Cette thèse étudie l'évolution de la forme musicale de la passion luthérienne depuis l'exemple des passion-repons de H. Schutz jusqu'aux passions-oratorio de J.S. Bach. A travers l'analyse de partitions, elle considère la transformation du langage musical pendant la période 1650-1750, soit par l’apport d'éléments nouveaux (instruments, chorals, airs...), soit par l'apparition de nouvelles structures (création de l'oratorio de la passion en 1704). Elle observe également les mouvements théologiques (piétisme) et littéraires (poésie religieuse, livrets) qui ont influencé la passion. Elle illustre l'importance de cette forme par l'établissement d'un corpus recensant 308 passions composées à cette période, et par la restitution de partitions inédites.
- This work studies the evolution and the development of the musical form of the Lutheran passion, from the responsorial passions of H. Schutz, to the oratorio-passions of J.S. Bach. Through the analysis of several scores, it considers the transformation of the musical language, during the 1650-1750 period, either by the introduction of new elements (instruments, chorals, airs...), or by the apparition of other structures (creation of the passion oratorio in 1704). It observes the evolution of theological (pietism), and literary (religious poetry, librettos) movements, which have directly influenced the passion. It also illustrates the life of this musical form through the study of a corpus of 308 passions composed at this period, and the transcriptions of original scores.
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