About: Foré, un affichiste singulier   Goto Sponge  NotDistinct  Permalink

An Entity of Type : rdac:C10001, within Data Space : data.idref.fr associated with source document(s)

AttributesValues
type
Thesis advisor
Author
alternative label
  • Foré, a remarkable poster designer
dc:subject
  • Thèses et écrits académiques
  • Affiches -- France
  • Art publicitaire -- France
  • Affiches -- France -- Microformes
  • Art publicitaire -- France -- Microformes
  • Foré (1927-....)
  • Foré (1927-....) -- Microformes
preferred label
  • Foré, un affichiste singulier
Language
Subject
dc:title
  • Foré, un affichiste singulier
Degree granting institution
note
  • FORE, né en 1927 à BERAT (HAUTE-GARONNE), se singularise en tant qu'affichiste (386 affiches en l'an 2000) par son parcours, son style, ses créations plastiques (42 sculptures, 344 peintures), son besoin d'écrire (poésie, journal intime illustré, aphorismes). D'origine rurale, après des cours pas correspondance de dessin, les Beaux-Arts de Toulouse et des dessins d'humour, il pénètre par surprise dans le monde de l'affiche en 1950 grâce à l'agence du métro de Paris, METROBUS-PUBLICITE sans passer par l'apprentissage d'un atelier de maître affichiste. A 29 ans, en 1956, il intègre le groupe d'élite des affichistes français par l'exposition VENDRE PAR L'AFFICHE. Son style épuré, dans des figures proches de l'abstraction a été distingué en 1972 sous le terme de \"lignisme\" qui l'apparente au cinétisme. Il incarne le dessinateur publicitaire indépendant qui a su durer pendant 50 ans sans jamais signer le moindre contrat avec une agence par des campagnes pour les arts ménagers, la santé, la loterie, les transports SNCF, etc. Ses petits formats ont développé un esprit d'avant-garde : 258 publicités pharmaceutiques (encarts, circulaires illustrées, annonces-presse, dépliants, logos, emballages de 1955 à 1965) et travaux graphiques pour l'industrie et l'agriculture. En 1978 il crée une fresque laquée dans le RER qui l'intègre dans la mouvance des artistes du mur urbain peint. En éditant en 1982 ses affiches en cartes postales, il fréquente les salons cartophiles qui lui commandent affiches et cartes postales. Menant de front création de commande et création libre la présente analyse de 116 affiches, 187 publicités pharmaceutiques, 33 créations graphiques industrielles, 45 cartes postales, 1 mur peint, 42 sculptures, 125 peintures, 10 pages de Journal intime illustré, permet de situer Foré dans une perspective de l'histoire de l'affiche de 1950 à 2000 et dans les courants de l'art du XXe siècle, en particulier le cinétisme pour ses meilleures affiches.
  • FORE, born in 1927 in BERAT (HAUTE-GARONNE), stands out as a poster designer (386 posters by the year 2000) by reason of his career, his style, his plastic creations (42 sculptures, 344 paintings) and his need to write (poetry, illustrated diary, aphorisms). Of a rural background, he followed correspondence courses in drawing, he attended Toulouse Beaux Arts and started drawing cartoons, and unexpectedly penetrated the world of poster design in 1950, through the Paris subway agency, Metrobus-Publicité, without previous apprenticeship to a master poster designer. In 1956, when he was 29, the exhibition \"Vendre par l'affiche\" (Selling by Posters) brought him into contact with elitist Franch poster designers. His style, in figures tending to the abstract, was distinguished in 1972 by the word \"lignisme\", which links it with kinetic art. He personifies the independent commercial artist who, without signing any contract whatsoever, could nevertheless survive for fifty years by means of campaigns for home economics, health, lottery, SNCF transportation, etc. His small formats have developed an avant-garde spirit : 258 pharmaceutical advertisements (inserts, illustrated circulars, press advertisements, leaflets, logos, packaging from 1955 to 1965) and graphic works for industry and agriculture. In 1978, he created a lacquered fresco in the RER, which integrated him into the sphere of influence of urban mural artists. In 1982, as he had published his posters on postcards, he attended postcard exhibits frequented by postcard collectors, who commissioned posters and postcards from him. Studying as it does both his commissioned creations and his free creations, the present analysis of 116 posters, 187 pharmaceutical advertisements, 33 industrial graphic first productions, 45 postcards, 1 painted wall, 42 sculptures, 125 paintings, 10 pages of illustrated diary, enables us to place FORE in a perspective of poster history dating from 1950 to 2000 and in the trend of XXth century art, particularly in kinetic art as it concerns his best posters.
dc:type
  • Text
http://iflastandar...bd/elements/P1001
rdaw:P10219
  • 2001
has content type
Spatial Coverage
is primary topic of
is rdam:P30135 of
Faceted Search & Find service v1.13.91 as of Aug 16 2018


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:       RDF       ODATA       Microdata      About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data]
OpenLink Virtuoso version 07.20.3229 as of May 14 2019, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (70 GB total memory)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2025 OpenLink Software