About: Génomique, post-génomique, enjeux de formation et prise en charge curriculaire pour les SVT   Goto Sponge  NotDistinct  Permalink

An Entity of Type : rdac:C10001, within Data Space : data.idref.fr associated with source document(s)

AttributesValues
type
Thesis advisor
Author
alternative label
  • Genomics, post-genomics, educational stakes and position in the French \"life and earth sciences\" syllabuses
dc:subject
  • SVT
  • Thèses et écrits académiques
  • Génomique
  • Génétique
  • Sciences naturelles -- Étude et enseignement
preferred label
  • Génomique, post-génomique, enjeux de formation et prise en charge curriculaire pour les SVT
Language
Subject
dc:title
  • Génomique, post-génomique, enjeux de formation et prise en charge curriculaire pour les SVT
Degree granting institution
note
  • Ce mémoire examine les contenus d’enseignement d’une discipline scolaire de l’enseignement général secondaire français, les sciences de la vie et de la Terre (SVT). Il vise, plus précisément, à questionner la prise en charge curriculaire de la génomique et de la postgénomique et de leurs enjeux de formation par les programmes d’enseignement pour les SVT. Différentes pratiques sociales relevant de la génomique et de la post-génomique ont été identifiées et caractérisées : des pratiques de recherche scientifique, de production industrielle et agricole, des pratiques médicales et citoyennes. La prise en charge de ces pratiques sociales a été interrogée d’un double point de vue : celui des pratiques sélectionnées comme référence pour les contenus et les visées des programmes de SVT et celui du mode d’agencement disciplinaire de ces contenus et visées. Les résultats montrent que si les pratiques de recherche en génomique et post-génomique n’ont pas été sélectionnées, des pratiques contribuant à mieux les appréhender, ainsi que des pratiques industrielles, agricoles, médicales et citoyennes relevant de la génomique et de la post-génomique, ont été, elles, retenues comme référence pour les contenus et visées des programmes. L’examen de leur mode d’agencement met en évidence des mises en forme et en cohérence spécifiques, soulignant le caractère original de la construction des programmes pour les SVT, comme discipline scolaire « en directives ».
  • This thesis focuses on the learning content of the French secondary curriculum of a school subject, «life and earth sciences ». The thesis aims, more specifically, to study how genomics and post genomics, and their educational stakes, are taken into account in the «life and earth sciences » syllabuses. Many genomics and post genomics “social practices” have been identified and characterized: scientific research, industrial and agricultural applications, medical applications, citizenship's concerns. We study how these « social practices » have been taken into account by the school subject’s syllabuses on two standpoints: which “social practices” have been selected as a reference for the syllabuses’ learning contents and aims, and how these contents and aims are organised in the syllabuses. The results show that, if genomics and post genomics present scientific research has not been selected, scientific research practices contributing to a better understanding of genomics and post-genomics as well as industrial, agricultural, medical and citizen practices have been chosen as a reference for syllabuses’ contents or aims. The study of the organization of the syllabuses shows specific formulations and coherence, underlining the original character of “life and earth science” as a school subject.
dc:type
  • Text
http://iflastandar...bd/elements/P1001
rdaw:P10219
  • 2009
has content type
is primary topic of
is rdam:P30135 of
Faceted Search & Find service v1.13.91 as of Aug 16 2018


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:       RDF       ODATA       Microdata      About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data]
OpenLink Virtuoso version 07.20.3229 as of May 14 2019, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (70 GB total memory)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software