About: Les inspecteurs du travail à l'épreuve de l'évaluation des risques, une profession sous tension   Goto Sponge  NotDistinct  Permalink

An Entity of Type : rdac:C10001, within Data Space : data.idref.fr associated with source document(s)

AttributesValues
type
Thesis advisor
Author
alternative label
  • Labour inspectors faced with the risk assessment, an occupation under pressure
dc:subject
  • Sécurité du travail
  • Évaluation du risque
  • Thèses et écrits académiques
  • Inspecteurs du travail
  • Inspection du travail
preferred label
  • Les inspecteurs du travail à l'épreuve de l'évaluation des risques, une profession sous tension
Language
Subject
dc:title
  • Les inspecteurs du travail à l'épreuve de l'évaluation des risques, une profession sous tension
Degree granting institution
note
  • Dans un contexte de mutation et d'incertitude de l'action publique en matière de prévention des risques sur les lieux de travail, le groupe professionnel des inspecteurs du travail, caractérisé par une autonomie forte et un partage de valeurs civiques, rencontre, pour refonder sa légitimité, des difficultés d'apprentissages collectifs liées aux limites des régulations dans lesquelles s'inscrit son action. A cet égard l'évaluation des risques revêt une portée heuristique en dévoilant, à l'aide de la controverse en vigueur parmi les inspecteurs, les tensions de fond en œuvre dans ce groupe professionnel. En effet, l'évaluation des risques, qui se diffuse massivement à la fin des années 1990, contribue à remettre en cause la hiérarchie des normes et des acteurs de la prévention. La hiérarchie des inspecteurs, qui tient depuis peu un discours managérial, ne parvient pas à orienter et à contrôler l'activité des inspecteurs, qui développent par ailleurs peu de régulation autonome. Il en résulte un handicap pour des apprentissages collectifs permettant à l'inspection du travail de reconstruire sa légitimité. Le déficit de coopération stratégique entre les inspecteurs et les autres acteurs de la prévention des risques professionnels ne permet pas de pallier le déficit des régulations internes à l'inspection. Divisés sur les enjeux de l'évaluation des risques, les inspecteurs du travail se partagent aussi - selon deux figures types - sur la place à accorder à la ressource légale (versus l'accommodation des règlements et la négociation collective) et à la ressource coopérative tant en interne à l'inspection qu'avec les autres acteurs de la prévention (versus la défense de leur autonomie et une posture régalienne). L'absence de recomposition d'un modèle d'action légitime pour les agents et les autres acteurs de la prévention expose l'inspection du travail à une attitude de repli de ses agents.
  • The present context is one of mutation and uncertainty concerning the public action on the prevention of risks in the workplace. The group of labour inspectors, which is characterized by a large autonomy and the sharing of civic values, is keen on refounding its legitimity, but in this process, it faces difficulties as far as collective training is concerned. These difficulties are linked with the limits of the regulations which control the action of the inspectorate. In that respect, the assessment of risks takes on a heuristic dimension since, with the controversy going on among the inspectors, it unveils the underlying tensions at work within this professional group. Indeed the risk assessment which started to spread massively at the end of the 1990s contributes to questioning the hierarchy of the norms and actors involved in prevention. Those who are at the head of the hierarchy have recently had a managerial type of discourse. Yet they fail to orientate and control the activity of the inspectors who develop little autonomous regulation. This acts as a hindrance to collective trainings which could help the labour inspectorate to rebuild its legitimity. The lack of strategic cooperation between the inspectors and the other actors dealing with the prevention of professional hazards don't help to offset the lack of regulations within the inspectorate. The labour inspectors don't agree on the stakes linked to the assessment of risks. Moreover, following two typical trends, they are also divided on the place which should be devoted to resorting to the law on the one hand (versus the accomodation of rules and collective negociations), and resorting to cooperation on the other, as much within the inspectorate as with the other actors involved in prevention (versus the defence of their autonomy and the adoption of a kingly posture).The inspectors and the other protagonists concerned with the prevention issue can't rely on any legitimate model of action, the absence of which leads the agents of the labour inspectorate to adopt a fallback position.
dc:type
  • Text
http://iflastandar...bd/elements/P1001
rdaw:P10219
  • 2003
has content type
is primary topic of
is rdam:P30135 of
Faceted Search & Find service v1.13.91 as of Aug 16 2018


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:       RDF       ODATA       Microdata      About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data]
OpenLink Virtuoso version 07.20.3229 as of May 14 2019, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (70 GB total memory)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software