About: L'art de l'histoire, sociologie culturelle comparée de l'image-passé, représentations de l'Histoire et de la Mémoire dans le cinéma français et hongrois (1958-2002)   Goto Sponge  NotDistinct  Permalink

An Entity of Type : rdac:C10001, within Data Space : data.idref.fr associated with source document(s)

AttributesValues
type
Thesis advisor
Author
alternative label
  • L'art de l'Histoire, construction sociale de l'authenticité et de la vraissemblance historiques au cinéma
  • The art of history, comparative cultural study of the representations of history and memory in french and hungarian cinema (1958-2002
dc:subject
  • Sémiologie
  • Thèses et écrits académiques
  • identité
  • Shoah -- Au cinéma
  • Sociologie de la culture
  • Shoah -- Historiographie
  • politique
  • Mémoire collective -- France -- 20e siècle
  • Cinéma et histoire -- France -- 1945-....
  • Histoire et sociologie -- France -- 1945-....
  • Cinéma et histoire -- France -- 20e siècle
  • Cinéma et histoire -- Hongrie -- 1945-....
  • Cinéma et histoire -- Hongrie -- 20e siècle
  • Histoire et sociologie -- Hongrie -- 1945-....
  • Mémoire collective -- Hongrie -- 20e siècle
  • Guerre mondiale (1939-1945) -- Représentations -- France
  • authenticité
  • histoire culturelle
  • nachronisme
  • vraissemblance
  • Guerre mondiale (1939-1945) -- Représentations -- Hongrie
preferred label
  • L'art de l'histoire, sociologie culturelle comparée de l'image-passé, représentations de l'Histoire et de la Mémoire dans le cinéma français et hongrois (1958-2002)
Language
Subject
dc:title
  • L'art de l'histoire, sociologie culturelle comparée de l'image-passé, représentations de l'Histoire et de la Mémoire dans le cinéma français et hongrois (1958-2002)
Degree granting institution
note
  • Existe-t-il des représentations nationales spécifiques de l'histoire? Comment \"l'authenticité\" et la vraissemblance du film historique sont-elles construites? des stratégies visent à faire adhérer le public aux nécessaires anachronismes, dont la présence de conseillers, les interviews, mais surtout la représentation in absentia : la métonymie (le hors-champ), l'ellipse, la parabole et les horizons de significations qui s'étendent jusqu'au savoir tacite des spectateurs. Les ressemblances entre les deux pays gagnent en importance, notamment en ce qui concerrne les représentations de la 2e Guerre et de l'Holocauste. Le rapport culturel au passé est double : l'image-mémoire, angle de vue charnel du monde vécu : l'image-histoire, temps événementiel et distant des plans d'ensemble et du système politique. Les images-histoire renvoient au champ politique au sens strict : l'Etat. Les images-mémoire accompagnent des mémoires ou identités collectives (génération, religion, culture : artistes), interprétées dans l'espace public.
  • The main question is whether national cultures have a specific representation of History. My focus is on the films and the field of film production in France and Hungary. The construction of \"authentic\" History implies external strategies (Historians, debates), and a verisimilitude based on the tacit knowledge of spectators and on the filmic canon of parable-like, elliptic and metonymic representations of the past in absentia. History in Cinema is either invisible or anachonistic. Two main attitudes towards the Past take shape in both countries. These are sociological and cinematographic at the same time. History-image is the weakening filmic shape of the Past of nation and State; Memory-image is the framework of collective identities : generations, ethnic and cultural minorities or the artists themselves. Patterns of filmmaking lend narratives of the past a European frame, particulary in films dealing with the World War II and Holocaust. Cinema becomes an independent social system, representing History in a specific way : the Past-Image
dc:type
  • Text
http://iflastandar...bd/elements/P1001
rdaw:P10219
  • 2003
has content type
Temporal Coverage
Spatial Coverage
is primary topic of
is rdam:P30135 of
Faceted Search & Find service v1.13.91 as of Aug 16 2018


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:       RDF       ODATA       Microdata      About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data]
OpenLink Virtuoso version 07.20.3229 as of May 14 2019, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (70 GB total memory)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software