About: Modèles et mécanismes d'adaptation de l'interaction Homme-Machine aux changements de contexte   Goto Sponge  NotDistinct  Permalink

An Entity of Type : rdac:C10001, within Data Space : data.idref.fr associated with source document(s)

AttributesValues
type
Thesis advisor
Author
alternative label
  • Models an Mechanisms for Human-System Interaction Adaptation to Context-Switching
dc:subject
  • Thèses et écrits académiques
  • Systèmes homme-machine
preferred label
  • Modèles et mécanismes d'adaptation de l'interaction Homme-Machine aux changements de contexte
Language
Subject
dc:title
  • Modèles et mécanismes d'adaptation de l'interaction Homme-Machine aux changements de contexte
Degree granting institution
note
  • Complex systems such as aircraft cockpits, Air Traffic Control consoles or Unmanned Vehicle control stations, operators manage a set of tasks with high temporal dynamics and inducing frequent changes of situation within the same mission. These transitions between contexts (triggered by the addition, removal, interruption or retrieval of a task) may reduce operators' Situation Awareness. In this thesis, we introduce SAMANTA (Situation Awareness Modeling and ANalysis for Transition Amelioration), a model-based and user-centered methodology. Designed for Human Factors experts in charge of future systems' analysis and design, this methodology helps identifying and solving the difficulties caused by such transitions. The transitions analysis process is based on the dual description of operators' activity: the modeling of operators' task is associated with the definition of Situation Awareness requirements for each of their tasks (the tasks' context). The experts base their analysis on the characteristics obtained and provide recommendations for the new interfaces in order to support the foreseen impacts. End-users and Subject Matter Experts are involved at different key stages of the design process supported by this methodology. In order to support the implementation of SAMANTA by the analysts, we developped a specific web-based tool. The methodology has been applied to the design of future Unmanned Aerial Vehicle systems, detailing the analysis of two specific transitions.
  • Les systèmes complexes actuels (cockpits, contrôle de trafic aérien, pilotage de drones, ) amènent les opérateurs à gérer un ensemble de tâches évoluant dynamiquement dans le temps, et imposent des changements fréquents de situation au cours d'une même mission. Ces transitions entre contextes (provoqués par l'ajout, le retrait, l'interruption ou la récupération d'une tâche) peuvent induire une rupture de la conscience de situation (Situation Awareness) de l'opérateur.Dans le cadre de cette thèse, nous introduisons la méthodologie SAMANTA (Situation Awareness Modeling and ANalysis for Transition Amelioration). Celle-ci, mise en oeuuvre par les experts en charge de l'analyse et de la conception de futurs systèmes, contribue à l'étude et la résolution des difficultés engendrées par de telles transitions. Le processus d'analyse des transitions proposé s'appuie sur une approche duale de description des transitions à travers la modélisation des tâches, et des éléments de situation associés à chacune d'entre elles (les contextes). Les caractéristiques des transitions ainsi obtenues sont utilisées par l'analyste afin d'émettre des recommandations sur les interfaces du système considéré. Les utilisateurs (opérateurs de systèmes et experts du domaine) sont intégrés aux étapes clés du processus de conception. Un outil dédié a été développé dans le cadre de cette thèse dans le but de faciliter la mise en oeuvre de la méthodologie SAMANTA par les analystes. Une application concrète à la conception de futurs systèmes de drone est présentée, développant l'étude de deux transitions spécifiques.
dc:type
  • Text
http://iflastandar...bd/elements/P1001
rdaw:P10219
  • 2012
has content type
is primary topic of
is rdam:P30135 of
Faceted Search & Find service v1.13.91 as of Aug 16 2018


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:       RDF       ODATA       Microdata      About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data]
OpenLink Virtuoso version 07.20.3229 as of May 14 2019, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (70 GB total memory)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2025 OpenLink Software