About: Origine et évolution d'une maison d'enfants à caractère social, le Rucher, 1953-1983   Goto Sponge  NotDistinct  Permalink

An Entity of Type : rdac:C10001, within Data Space : data.idref.fr associated with source document(s)

AttributesValues
type
Thesis advisor
Praeses
Author
alternative label
  • Origin and evolution of a children's home, Le Rucher, 1953-1983
dc:subject
  • Mémoire collective
  • Thèses et écrits académiques
  • Famille
  • Éducation spéciale
  • Rôle parental
  • Personnalisme
  • Maisons d'enfants à caractère social -- histoire
  • Processus d'institutionnalisation
  • Enfants -- Protection, assistance, etc -- France -- 1945-....
preferred label
  • Origine et évolution d'une maison d'enfants à caractère social, le Rucher, 1953-1983
Language
Subject
dc:title
  • Origine et évolution d'une maison d'enfants à caractère social, le Rucher, 1953-1983
Degree granting institution
Opponent
note
  • Pour répondre à la question : Comment une expérience éducative incertaine, à son origine, a pu se pérenniser? Nous avons formulé l’hypothèse que, dès sa création, un « processus d’institutionnalisation » amène progressivement les acteurs à construire un univers au nom duquel ou pour lequel ils transforment l'utopie éducative d'une communauté de familles en une institution à la fois plastique et paradoxale. L’approche historique nous conduit à définir des périodes et à identifier des facteurs d’évolution du Rucher qui sont autant d’étapes et de mouvements d’un processus qui vise à institutionnaliser des fonctions parentales en éducation spécialisée.La matrice originelle d’une utopie éducative inscrite dans le personnalisme chrétien et le modèle familial, l’époque des pionniers. (1943 - 1960) Début de la segmentation de la matrice et mise en œuvre d’un modèle institutionnel de référence pour les M.E.C.S. (1960 – 1969) Le champ de l'éducation spécialisée se différencie de celui de la famille par la professionnalité et création d’un centre de formation d’éducateurs. (1969 – 1976) Mise en place d’un nouveau modèle, implantation du salariat et de la professionnalisation qui change le rapport à l’enfant placé, mais aussi transmission de savoirs faire et de valeurs. (1976 – 1983) Succéder au fondateur et sauvegarder sa place sur le nouvel échiquier institutionnel de la protection de l’enfance. Garder son identité et structurer son action. Syndicalisation et réorganisation visant la conformité et la créativité. (1983 – 1995) Aujourd’hui, le processus d'institutionnalisation du Rucher maintient la continuité temporelle de l'œuvre dans une dynamique et un esprit de « fidélité inventive » garants de sa démarche historique tout en proposant des modes d’action actualisés.
  • To answer the question : How an educational experience that was uncertain at its beginning, has been able to perpetuate ? We assume that from the start, an \" institutionalization process \" progressively leads the people involved to build a world on behalf of which or for which they transform the educational utopia of a community of families in an institution which is both plastic and paradoxical. The history of the Rucher consists of periods and evolution factors which are as many stages and movements of a process which aim at institutionalizing parenting duties in special education. The original matrix of an educational utopia inscribed in christian personalism and family model, pioneers era. (1943-1960 )Beginning of the segmentation of the matrix and the setting-up of a reference institutional model for children's home. ( 1960-1969 )The special education field differs from that of the family by professionalism and the creation of a school for workers caring for children with special needs. ( 1969-1976 )The introduction of a new model, the establishment of wage-earning and professionalism which change the relationship with the children in care, but also the know-how and values transmission. (1976-1983 )Taking over from the founder and saving one's place on the new institutional scene of child welffare. Keeping one's identity and structuring one's action. Unionization and reorganization aiming at conformity and creativity. ( 1983-1995 )Today, the institutionalization process of the Rucher maintains across the time, continuity of the task with a dynamic spirit full of faithfulness and invention, guaranteeing its historical move and updating ways for action.
dc:type
  • Text
http://iflastandar...bd/elements/P1001
rdaw:P10219
  • 2010
has content type
Temporal Coverage
Spatial Coverage
is primary topic of
is rdam:P30135 of
Faceted Search & Find service v1.13.91 as of Aug 16 2018


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:       RDF       ODATA       Microdata      About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data]
OpenLink Virtuoso version 07.20.3229 as of May 14 2019, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (70 GB total memory)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software