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| - A threatening communication is a persuasive strategy including the presence of a threat (i.e., a negative consequence due to the adoption of maladaptive behaviors) to incite the use of an action recommendation (i.e., a protective solution to cope with the threat). Despite a large body of research, few of them were interested in the presentation format of the threat and the influence that it is likely to exert in a threatening communication. The present thesis aims to contribute to a better understanding of threatening communications by focusing on the effects of the vividness of the threat (i.e., the extent to which a threat is clear and concrete). Our research program is divided into eight independants experiments: four experiments assessing the effect of vividness on persuasion (i.e., elaboration, attitude, and intention), four others experiments assessing the effect of vividness on attention (i.e., avoidance, vigilance). Our main results showed that a threatening communication differentially impacts persuasion depending on how much the threat is vivid. If vividness is high, a threat is actually likely to increase the acceptance of the message and greater attentionnal vigilance toward the recommendation. Conversely, if vividness is low, the threat has no impact, no matter how threatening. Therefore, the influence of a threatening communication is function of the presentation format of the threat. The theoretical and practical implications of these findings, as well as research perspectives, will finally be discussed.
- Une communication menaçante est une stratégie persuasive se caractérisant par l’exposition à une menace (i.e., une conséquence négative causée par l’adoption d’un comportement risqué) en vue d’inciter à l’application d’une recommandation (i.e., une action permettant la protection face à la menace). Si de nombreux travaux ont été réalisés afin de comprendre les effets de la menace sur la persuasion, peu d’entre eux se sont néanmoins intéressés au format de présentation de la menace et à l’influence qu’il exerce dans une communication menaçante. La présente thèse vise à pallier cette lacune et évalue l’effet de la vividité de la menace (i.e., le degré avec lequel une menace est claire et concrète). Notre programme de recherche se décline en huit expérimentations : quatre expérimentations testent l’effet de la vividité sur la persuasion (i.e., élaboration, attitude, intention), quatre autres testent l’effet de la vividité sur l’attention (i.e., évitement, vigilance). Nos principaux résultats montrent qu’une communication menaçante produit un impact différencié selon la vividité de la menace. Si la vividité est forte, la menace est en mesure d’améliorer l’acceptation du message via l’expression d’une plus grande vigilance attentionnelle sur la recommandation. A l’inverse, si la vividité est faible, la menace ne produit aucun impact, aussi forte soit-elle. Ainsi, l’influence d’une communication menaçante est-elle dépendante du format de présentation de la menace. Les implications théoriques et pratiques auxquelles conduisent ces résultats, ainsi que des perspectives de recherches, seront finalement discutées.
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