About: Quand l'Amérique collectionnait des cloîtres gothiques, les ensembles de Trie-sur-Baïse, Bonnefont-en-Comminges et Montréjeau   Goto Sponge  NotDistinct  Permalink

An Entity of Type : rdac:C10001, within Data Space : data.idref.fr associated with source document(s)

AttributesValues
type
Thesis advisor
Praeses
Author
alternative label
  • When America collected gothic cloisters, the cloisters of Trie-sur-Baise, Bonnefont-en-Comminges and Montréjeau
dc:subject
  • Bahamas
  • Cloître
  • Collection
  • Thèses et écrits académiques
  • Art gothique
  • Cloîtres (galeries)
  • Architecture gothique -- France (sud-ouest)
  • Sud-Ouest, France
  • Antiquités médiévales -- Collectionneurs et collections -- États-Unis
  • États-Unis, Bahamas
preferred label
  • Quand l'Amérique collectionnait des cloîtres gothiques, les ensembles de Trie-sur-Baïse, Bonnefont-en-Comminges et Montréjeau
Language
Subject
dc:title
  • Quand l'Amérique collectionnait des cloîtres gothiques, les ensembles de Trie-sur-Baïse, Bonnefont-en-Comminges et Montréjeau
Degree granting institution
Opponent
note
  • Trois cloîtres attribués aux couvents de \"Trie-sur-Baïse\", \"Bonnefont-en-Comminges\" (aux Cloisters, New York) et \"Montréjeau\" (Paradise Island, Bahamas) furent remontés outre-Atlantique au cours du XXe siècle. L'installation moderne de tels monuments en Amérique nous incitent à nous intéresser à ce goût, exprimé dés le début du XXe siècle, pour l’architecture médiévale. Selon les premières attributions, les pierres proviendraient d'abbayes des Pyrénées centrales, dont les vestiges furent dispersés au cours de l'Histoire. Les troubles des guerres de Religion, l’abandon progressif des établissements par les communautés religieuses, l’aliénation de leur temporel pendant la Révolution portèrent un coup sévère à l’intégrité des bâtiments monastiques ; mais, de la période post-révolutionnaire jusqu’au début du XXe siècle, ce sont bien les discrètes transactions entre particuliers et antiquaires, qui firent disparaître de la mémoire collective l’origine même des pierres, particulièrement celles des cloîtres en marbre, convoitées pour leur décor. Identifier leur provenance fut l'enjeu majeur de cette étude. Ces marbres sculptés présentent un programme iconographique riche et varié : les ensembles de \"Bonnefont-en-Comminges\" et de \"Montréjeau\" proposent un décor de feuillage stylisé tandis que celui de \"Trie-sur-Baïse\" expose des scènes figurées originales. Mener une analyse de ces sculptures a permis de les restituer dans leur contexte architectural originel.
  • Three cloisters attributed to the monasteries of \"Trie-sur-Baise\", \" Bonnefont-en-Comminges\" (the Cloisters, New York) and \"Montréjeau\" (Paradise Island, Bahamas) were purchased by American collectors and rebuilt, during the XXth century, in North America. The modern assembly of such monuments generates interest on the taste of these American amateurs, from the beginning of XXth century, for medieval European architecture. While respectively attributed to the monasteries of \"Trie-sur-Baise\", \"Bonnefont-en-Comminges\" (the Cloisters, New York) and \"Montréjeau\" (Paradise Island, Bahamas), the initial attribution states that the stones were from central Pyrenees monasteries, whose ruins were scattered throughout ancient times : the Hundred-year war as well as the wars of religion, the gradual desertion of religious institutions by their communities during the XVIIth and XVIIIth centuries and, at last, the alienation of their properties during the Revolution seriously damaged the integrity of monastic buildings. However, during the post-revolutionary period until the early XXth century, many discrete transactions between individuals and antique dealers further took away the stones real origin from the collective memory, especially cloisters sculptures coveted for their ornament. Identifying the cloisters provenance was the main subject of this study. The three carved marbles present various iconography ; while the \"Bonnefont-en-Comminges\" and \"Montréjeau\" ensembles both show stylized foliage ornaments, the \"Trie-sur-Baise\" cloister depicts original figurative scenes. Carrying out an in-depth study of these sculptures made it possible to accurately associate the cloisters to their original architectural set and production context.
dc:type
  • Text
http://iflastandar...bd/elements/P1001
rdaw:P10219
  • 2016
has content type
Spatial Coverage
is primary topic of
is rdam:P30135 of
Faceted Search & Find service v1.13.91 as of Aug 16 2018


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:       RDF       ODATA       Microdata      About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data]
OpenLink Virtuoso version 07.20.3229 as of May 14 2019, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (70 GB total memory)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software