About: Poétique de l’intime dans l’œuvre de Proust, Woolf et Pessoa   Goto Sponge  NotDistinct  Permalink

An Entity of Type : rdac:C10001, within Data Space : data.idref.fr associated with source document(s)

AttributesValues
type
Thesis advisor
Praeses
Author
alternative label
  • The poetics of intimacy in Proust, Woolf and Pessoa
  • Poétique de l'intime, Proust, Woolf et Pessoa
dc:subject
  • Poétique
  • Thèses et écrits académiques
  • Proust, Marcel (1871-1922) -- Critique et interprétation
  • Littérature -- Thèmes, motifs
  • Woolf, Virginia (1882-1941) -- Critique et interprétation
  • Intimité (psychologie) -- Dans la littérature
  • Pessoa, Fernando (1888-1935) -- Critique et interprétation
preferred label
  • Poétique de l’intime dans l’œuvre de Proust, Woolf et Pessoa
Language
Subject
dc:title
  • Poétique de l’intime dans l’œuvre de Proust, Woolf et Pessoa
Degree granting institution
Opponent
note
  • C’est au cœur d’une crise de la représentation et de la transparence intérieures, initiées par les découvertes scientifiques sur le psychisme, que Proust, Woolf et Pessoa fabriquent une poétique de l’intime. Nées dans des zones géographiques complémentaires, dont Paris constitue le centre d’influence, les œuvres de ces trois auteurs constituent les jalons d’un parcours littéraire qui va de l’invention proustienne du roman intime en France à l’exploration des limites de l’intime-fiction chez Pessoa, en passant par les pratiques woolfiennes de réécritures de la Recherche. Invention, appropriation, dépassement, tels sont les moments de la micro-histoire de ce que nous pourrions appeler une tendance du roman dans les premières décennies du XXe siècle à construire un espace à soi, un espace fictionnel de représentation de l’intime. S’opposant à la tradition autoréférentielle des genres dits autobiographiques, nos auteurs refaçonnent la représentation de l’intime dans le roman et inventent une poétique fictionnelle, qui se sert de la fiction comme le déclencheur et le révélateur paradoxal de l’intime. Nous nous attacherons donc à cerner une poétique, au sens étymologique de fabrique, et au sens esthétique de dispositifs, mis en place pour représenter la diversité de la vie intime dans le roman. Défini dans son triple sens psychique, relationnel et spatial, l’intime devient un nouveau champ d’expérimentation romanesque et d’invention poétique. D’une complexité psychique et physique à un territoire qui donne forme à l’intériorité des personnages, du personnel au domestique, nos romans parcourent les possibilités de la représentation de la vie intime. Conçu en scènes du quotidien qui mettent enjeu la dialectique du corps et de la pensée, de soi et de l’autre, du dedans et du dehors, le roman revalorisé alors l’infra-ordinaire, ce qui se joue en-deçà du romanesque et du notable, jusqu’aux limites de la représentation et du dicible.
  • Proust, Woolf and Pessoa develop the poetics of intimacy, which roots go back to the crisis opened by psychiatry and psychoanalysis and the way these sciences shattered both representation and transparent minds. Born in complementary geographical zones, which have Paris as their common center, the works of these authors follow a path which goes from Proust inventing the intimate novel in France to the very limits of this attempt with Pessoa’s intimate—fiction, joining Woolf’s rewritings of La Recherche. Invention, appropriation, exceeding, there are the key moments of a trend running through fiction during the first decade of XXth century, a trend which aim is to come up with a space of one ’s own, a fictional space of representation of intimacy. Understood from the points of view of psychology, relationships and space, the intimacy becomes a new field of investigation for the novelists, leading in the end to a new poetic. In sharp contrast with what is commonly understood as autobiographical and personal writings, all three writers come up with a brand new way of expressing the inner life in novels, which uses fiction as a paradoxical way to bring the intimate life to existence. Dealing with both the psychological and the physical complexity of the characters, and also inventing a proper space for the self to express itself, the novels studied here cover a wide range of experiences, from the deeply personal to the most domestic. Our aim is to come as close as possible to this poetic form, as defined by its etymology fabric as well as by its use in esthetics, meaning here the various techniques devised by fiction to represent the many shades of the intimate life. Considered here as the embodiment of everyday life, these novels present us with a complex play between the body and the mind, the self and others, thus putting in front of our eyes what lies way under our common life, developing what is normally unheard or goes unnoticed in fiction, approaching what is close to the unspeakable and the unseen.
dc:type
  • Text
http://iflastandar...bd/elements/P1001
rdaw:P10219
  • 2013
has content type
is primary topic of
is rdam:P30135 of
Faceted Search & Find service v1.13.91 as of Aug 16 2018


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:       RDF       ODATA       Microdata      About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data]
OpenLink Virtuoso version 07.20.3229 as of May 14 2019, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (70 GB total memory)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software