About: Norme d'internalité et évaluation dans la perception sociale   Goto Sponge  NotDistinct  Permalink

An Entity of Type : rdac:C10001, within Data Space : data.idref.fr associated with source document(s)

AttributesValues
type
Thesis advisor
Author
alternative label
  • Norm of internality and appraisal in social perception
dc:subject
  • Thèses et écrits académiques
  • Affectivité
  • Relations humaines
  • Valeurs sociales
  • Perception sociale
preferred label
  • Norme d'internalité et évaluation dans la perception sociale
Language
Subject
dc:title
  • Norme d'internalité et évaluation dans la perception sociale
Degree granting institution
note
  • Cette thèse porte sur l'explication des événements quotidiens. Elle défend que l'utilisation des explications internes (surestimer l'aspect déterminant de nos caractéristiques dans ce qui nous arrive) est socialement désirable et fait l'objet d'une norme sociale (Jellison et Green, 1981 ; Dubois et Beauvois, 1988). Sur la base des publications sur ce thème, l'auteur défend que cette norme n'est pas démontrée dans la mesure où rares sont les recheches indiquant que les gens associent ce mode d'explication à ceux qu'ils affectionnent particulièrement. En effet, le propre d'une norme est que les gens l'aient intériorisée dans leurs relations les plus affectives. Plusieurs expériences permettent alors d'observer que les gens associent le fait de donner des explications internes aux personnes de \"valence positive\" plutôt que \"négative\" (du fait de l'esthétique faciale, d'une simple exposition, ou d'un conditionnement évaluatif de ces personnes, ou encore du fait qu'elles appartiennent au même groupe social ou au même groupe minimal que le sujet). Une étude complémentaire montre que, lorsque des personnes sont associées à l'émission d'explications internes, les sujets reconnaissent leurs visages parmi d'autres de façon exclusive. L'auteur défend, à l'instar de ses prédécesseurs, que la valeur des explications est liée aux pratiques sociales d'évaluation. Se basant sur des recherches indiquant qu'en situation d'évaluation il est généralement préférable de s'exprimer de façon modeste plutôt qu'autocomplaisante, il montre alors que les sujets associent le premier de ces modes d'autovalorisation interlocutoires aux personnes appréciées et le 2d aux personnes moins appréciées, dans les relations interpersonnelles ou intergroupes. Ces recherches confortent et élargissent considérablement l'idée de valorisation normative des explications internes, elles imposent aussi d'insister sur l'importance des stratégies d'autovalorisation dans la perception sociale
  • THE MAIN SCOPE OF THIS THESIS IS EXPLANATIONS GIVEN FOR EVERDAY LIFE EVENTS. IT DEFENDS THE IDEA THAT THE USE INTERNAL EXPLANATIONS FOR THIS (WHOSE IMPLYING AS CAUSES SOME INTRINSIC CHARACTERISTICS OF THE PERSON) IS UNDER THE CONTROL OF A SOCIAL NORM (JELLISON & GREEN 1981; DUBOIS & BEAUVOIS,1988) BASE ON LITERATURE IN THIS DOMAIN, THE AUTHOR DEFENDS THE PURPOSE THAT THE EXISTENCE OF THIS NORM IS NOT DEMONSTRATED SINCE RESEARCH RARELY INDICATES THAT PEOPLE ASSOCIATE THE USE OF THESE INTERNAL EXPLANATIONS WITH ONES THAT THEY PARTICULARLY LIKE. THE MAIN CHARACTERISTIC OF A SOCIAL NORM IS TO BE INTERNALISED BY PEOPLE IN THEIR MOST AFFECTIVE RELATIONSHIPS. SEVERAL EXPERIMENTS PERMIT TO OBSERVE THAT PEOPLE ASSOCIATE THE USE OF INTERNAL EXPLANATIONS WITH PEOPLE OF \"POSITIVE VALENCE\" RATHER THAN \"NEGATIVE VALENCE\" (DUE TO THE FACIAL ATTRACTIVENESS, THE MERE EXPOSURE OR THE PAVLOVIAN EVALUATIVE CONDITIONING OF THESE TARGETS OR, DUE TO THE BELONGING OF THE TARGET TO SAME SOCIAL OR MINIMAL GROUP THAN THE SUBJECT) A COMPLEMENTARY STUDY SHOWS THAT WHEN PERSONS (TARGETS) ARE ASSOCIATED WITH THE EMISSION OF INTERNAL EXPLANATIONS, SUBJECTS RECOGNISE THEIR FACES, AMONG OTHERS, IN A MORE EXCLUSIVE MANNER (LESS CORRECT RECOGNITIONS AND LESS FALSE RECOGNITIONS). THE AUTHOR DEFENDS THE IDEA, AS DID FORMER RESEARCHERS, THAT THE VALORISATION OF THE EXPLANATIONS COMES FROM THE EVALUATIVE PRACTICES. BASED ON RESEARCH INDICATING THAT IN SITUATION OF EVALUATION IT IS GENERALLY MORE FAVOURABLE TO EXPRESS ONESELF IN A MODEST RATHER THAN IN A SEL-SERVING MANNER, THE AUTHOR THEN SHOWS THAT SUBJECTS ASSCIATE THE FIRST MODE OF INTERPERSONAL SELFVALORISATION TO PEOPLE APPRECIATED AND THE SECOND TO PEOPLE LESS APPRECIATED IN THEIR INTERPERSONAL OR IN INTERGROUP RELATIONSHIPS. THESES EXPERIMENTS CONFIRM AND CONSIDERABLY WIDEN THE IDEA OF A NORMATIVE VALORISATION OF INTERNAL EXPLANATIONS. THEY ALSO INSIST ON THE IMPORTANCE OF PERCEIVED SELF-PRESENTATIONAL STRATEGIES IN SOCIAL PERCEPTION
dc:type
  • Text
http://iflastandar...bd/elements/P1001
rdaw:P10219
  • 1998
has content type
is primary topic of
is rdam:P30135 of
Faceted Search & Find service v1.13.91 as of Aug 16 2018


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:       RDF       ODATA       Microdata      About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data]
OpenLink Virtuoso version 07.20.3229 as of May 14 2019, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (70 GB total memory)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software