About: L'acquisition de connaissances à partir de textes en fonction des structures de connaissances et de croyances initiales des apprenants   Goto Sponge  NotDistinct  Permalink

An Entity of Type : rdac:C10001, within Data Space : data.idref.fr associated with source document(s)

AttributesValues
type
Thesis advisor
Author
alternative label
  • ACQUISITION OF KNOWLEDGE FROM TEXTS ACCORDING TO STUDENTS' KNOWLEDGE AND BELIEF
dc:subject
  • Psychologie
  • Apprentissage
  • Enseignement secondaire
  • Thèses et écrits académiques
  • Psychologie de l'apprentissage
  • Élèves du secondaire -- Évaluation
  • Croyance (philosophie)
  • Sémantique et psychologie
  • Représentation (linguistique)
  • Étudiants -- Évaluation
  • Croyance
  • Acquisition des connaissances
  • Amorcage semantique
  • Psycho-pedagogie psycho-linguistique
  • Semantique cognitive
preferred label
  • L'acquisition de connaissances à partir de textes en fonction des structures de connaissances et de croyances initiales des apprenants
Language
Subject
dc:title
  • L'acquisition de connaissances à partir de textes en fonction des structures de connaissances et de croyances initiales des apprenants
Degree granting institution
note
  • THE FIRST PART OF THE THESIS GROUPS TOGETHER FIVE THEORETICAL CHAPTERS WHO INTRODUCE THE DIFFERENT CONCEPTS AND THEORETICAL FIELDS OF THE COGNITIVE SEMANTICS TO WHICH THIS APPROACH IS TIED: THE CENTRAL NOTION OF REPRESENTATION FOR COGNITIVE SCIENCES, THE ORGANISATION OF THESE MENTAL REPRESENTATIONS, THE THEORETICAL DISTINCTION BEETWEEN KNOWLEDGES AND BELIEFS AS WELL AS FIELD OF THE ACQUISITION OF KNOWLEDGE. THE SECOND PART OF THE THESIS GROUPS TOGETHER FOUR EXPERIMENTATIONS. THE FIRST EXPERIMENT ANALYSES THE ACQUISITION OF KNOWLEDGE ON THE STARTING SYSTEM IN VARYING PRESENTATION MODES (TEXTS VS. TEXTS + DRAWING), THE SEMANTIC COHERENCE OF THE TEXTS (CAUSAL VS. TELEOLOGICAL) AND THE LEVEL OF STUDENTS' EXPERTISE. THE INDICATORS USED ARE A LITTLE DEMANDING IN TERMS OF RECOVERING IN MEMORY INFORMATION AS OPPOSED TO THOSE TO WILL BE SELECTED IN EXPERIMENT 2, WHERE FREE RECALL IS SET UP. THE EXPERIMENT 3 AIMS TO KNOWING THE MODE OF ORGANISATION OF TYPE REPRESENTATIONS WITH DIFFERENT LEVELS OF EXPERTISE. FOR THS REASON, THE PRIMING PARADIGM IS USED. THE EXPERIMENT 4 IS AN EXPLORATION OF STATE OF KNOWLEDGES BELIEFS OF SUBJECTS ON THE FIELD. THE COHERENCE OF THE FIELD IS OBSERVED ON THE ONE HAND INSIDE OF INDIVIDUAL'S MODEL AND, ON THE OTHER HAND WITH REFERENCE TO THE THEORETICAL COHERENCE OF THE FIELD DETERMINED BY EXPERIMENTER.
  • LA PREMIERE PARTIE DE LA THESE REGROUPE CINQ CHAPITRES THEORIQUES QUI PRESENTENT LES DIFFERENTS CONCEPTS ET CHAMPS THEORIQUES DE LA SEMANTIQUE COGNITIVE AUXQUELS CETTE APPROCHE SE RATTACHE : LA NOTION CENTRALE DE REPRESENTATION POUR LES SCIENCES COGNITIVES, L'ORGANISATION DE CES REPRESENTATIONS MENTALES, LA DISTINCTION THEORIQUE ENTRE CONNAISSANCES ET CROYANCES AINSI QUE LE DOMAINE DE L'ACQUISITION DE CONNAISSANCES. LA SECONDE PARTIE DE LA THESE REGROUPE QUATRE EXPERIMENTATIONS. LA PREMIERE EXPERIENCE ANALYSE L'ACQUISITION DE CONNAISSANCES SUR LE SYSTEME DE DEMARRAGE EN FAISANT VARIER LES MODALITES DE PRESENTATION (TEXTES VS. TEXTES + DESSINS), LA COHERENCE SEMANTIQUE DES TEXTES (CAUSALE VS. TELEOLOGIQUE) ET LE NIVEAU D'EXPERTISE DES ELEVES. LES INDICATEURS UTILISES SONT PEU EXIGEANTS EN TERMES DE RECOUVREMENT DE L'INFORMATION MEMORIELLE AU CONTRAIRE DE CEUX QUI SERONT CHOISIS DANS L'EXPERIENCE 2, OU EST MIS EN PLACE UN RAPPEL LIBRE. L'EXPERIENCE 3 A POUR BUT DE CONNAITRE LE MODE D'ORGANISATION DES REPRESENTATIONS TYPES D'APPRENANTS DE NIVEAUX D'EXPERTISE DIFFERENTS. POUR CE FAIRE, LE PARADIGME D'AMORCAGE SEMANTIQUE EST UTILISE. L'EXPERIENCE 4 SE VEUT UNE EXPLORATION DE L'ETAT DES CONNAISSANCES CROYANCES DES SUJETS SUR LE DOMAINE. LA COHERENCE DU DOMAINE EST OBSERVEE, D'UNE PART A L'INTERIEUR DU MODELE DE L'INDIVIDU ET, D'AUTRE PART EN REFERENCE A LA COHERENCE THEORIQUE DU DOMAINE, DETERMINEE PAR L'EXPERIMENTATEUR.
dc:type
  • Text
http://iflastandar...bd/elements/P1001
rdaw:P10219
  • 1994
has content type
is primary topic of
is rdam:P30135 of
Faceted Search & Find service v1.13.91 as of Aug 16 2018


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:       RDF       ODATA       Microdata      About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data]
OpenLink Virtuoso version 07.20.3229 as of May 14 2019, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (70 GB total memory)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software