note
| - The globalization of markets, the easing of economical regulation and finally the impact of new information and communication technologies have obliged firms to re-examine the way they manage their knowledge capital (knowledge management) and their human capital (competence management). It is commonly admitted that knowledge plays a slightly strategical role in the organization. The firms who want to establish one politic of management of these capitals will have to face with different problems. To manage that knowledge, a long process of capitalization must be done. That one has different steps like I identification, extraction and representation of knowledge and competences. We choose in our approach to rely on the concept of competence. Indeed, the competence is one of crucial knowledge in the company, particularly to avoid the loss of know-how or to prevent future needs. Because behind collaborator's competence, we can find company efficiency. Unfortunately, there is no real consensus on the definition of the concept of competence. Moreover, existing different definitions don't permit to develop an operational system. Among other key concept, we can find jobs, mission, project, and training. Moreover, we approach different problems of the competence management under the angle of the knowledge management. Indeed, knowledge and competence are closely linked. Then, we propose a method to build different company repositories (competence, jobs, projects repositories). To model those different repositories we choose ontology because it permits to obtain coherent and consensual definitions of the concepts with support of linguistics diversities too. This building repositories method coupled with this knowledge and competence management approach permitted the realization of a tool offering functionalities like mobility management, strategical analysis, yellow pages or CV management
- La mondialisation des marchés, les mutations du contexte économique et enfin l'impact des nouvelles technologies de l'information ont obligé les entreprises à revoir la façon dont elles gèrent leurs capitaux intellectuels (gestion des connaissances) et humain (gestion des compétences). I1 est communément admis aujourd'hui que ceux-ci jouent un rôle particulièrement stratégique dans I' organisation. L' entreprise désireuse de se lancer dans une politique de gestion de ces capitaux devra faire face a différents problèmes. En effet, afin de gérer ces connaissances et ces compétences, un long processus de capitalisation doit être réalisé. Nous avons choisi d'appuyer notre proposition sur Ie concept de compétence. En effet, la compétence est parmi les connaissances de I' entreprise I'une des plus cruciales, car derrière les compétences des collaborateurs, se trouve I' efficacité de I' organisation. De plus, il est possible de décrire, grâce à la compétence, de nombreux autres concepts de I'organisation, comme les métiers, les missions, les projets, les formations... Malheureusement, il n' existe pas réellement de consensus sur la définition de la compétence et les différentes définitions existantes ne permettent pas de réaliser un système opérationnel. Afin de pouvoir exploiter ces connaissances et ces compétences nous avons dû, dans un premier temps, définir les concepts organisationnels de rayon claire et computationnelle. Sur cette base, nous proposons une méthodologie de construction des différents référentiels d'entreprise. Pour les modéliser, nous avons choisi l'ontologie, car elle permet d'obtenir des définitions cohérentes et consensuelles tout en supportant les diversités langagières. Notre approche de la gestion des connaissances et de la gestion des compétences a permis la réalisation d'un outil offrant de nombreuses fonctionnalités comme la gestion des aires de mobilités, I' analyse stratégique, les annuaires ou encore la gestion des CV
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