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| - LES DEMANDES SOCIALES CONTRADICTOIRES QUI S'ADRESSENT A L'ECOLE, L'AUTONOMIE CROISSANTE DES EPLE (ETABLISSEMENTS PUBLICS LOCAUX D'ENSEIGNEMENT), ET LA FAIBLE DEFINITION INSTITUTIONNELLE DE LEUR FONCTION OUVRENT UN DOMAINE QUASI-ILLIMITE A L'ACTION PERSONNELLE DES CHEFS D'ETABLISSEMENT. ILS SONT CERTES CONFRONTES A UNE SIMILITUDE DE SITUATIONS ET RENCONTRENT DES ACTEURS NECESSAIRES : L'ADMINISTRATION SUPERIEURE OU LOCALE, LES ENSEIGNANTS, LES ELEVES. LEURS LOGIQUES D'ACTION SONT CEPENDANT DIFFERENTES SELON LEUR ORIGINE (ENSEIGNANTS OU, DE PLUS EN PLUS, PERSONNELS D'EDUCATION) ET SELON LES COMPETENCES QU'ILS METTENT EN OEUVRE, LA LEGITIMITE A LAQUELLE ILS SE REFERENT, LEUR IDENTITE PROFESSIONNELLE ENFIN. ECLAIREE PAR LA SOCIOLOGIE DES ORGANISATIONS ET PAR LES APPORTS DE L'INTERACTIONNISME, L'ANALYSE DES ENTRETIENS SEMI-DIRECTIFS PERMET DE DEGAGER QUATRE IDEALTYPES ORDONNES : L'ADMINISTRATEUR, L'ORGANISATEUR, L'EDUCATEUR ET LE POLITIQUE.
- BECAUSE OF THE CONFLICTING SOCIAL DEMANDS ON SCHOOL, THE GROWING AUTONOMY OF EPLE (LOCAL STATE EDUCATIONAL ESTABLISHMENTS) AND OF THE POOR INSTITUTIONAL DEFINITION OF THEIR POSITION, SCHOOL HEADS HAVE NEARLY EVERY OPPORTUNITY TO SHOW PERSONAL INITIATIVE. THEY ARE, OF COURSE, CONFRONTED TO SITUATIONS OF SIMILAR NATURE AND THEY CANNOT DO WITHOUT CERTAIN ACTORS, SUCH AS GOVERNMENT REPRESENTATIVES, LOCAL SCHOOL BOARDS, TEACHERS AND PUPILS. AND YET, THEIR PRIORITIES DIFFER ACCORDING TO THEIR ORIGIN (TEACHING OR MORE AND MORE OFTEN EDUCATION STAFF), THE SKILLS THEY DISPLAY, THE LEGITIMITY THEY REFER TO AND FINALLY, THEIR PROFESSIONAL IDENTITY. THE ANALYSIS OF SEMI-ORIENTED INTERVIEWS, ENLIGHTNED BY THE SOCIOLOGY OF ORGANIZATIONS AND THE INTERACTIONNISM ALLOWS TO BRING OUT FOUR IDEALPATTERNS : THE ADMINISTRATOR, THE ORGANIZER, THE EDUCATOR AND THE POLITICIAN.
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