note
| - Multimedia streaming services in their traditional design require high performance from the network (high bandwidth, low error rates and delay), which is in contradiction with the resource constrains that appear in wireless networks (limited bandwidth, error-prone channels and varying network conditions). In this thesis, we study the hypothesis that this harsh environment with severe resource constraints requires application-specific architectures, rather than general-purpose protocols, to increase the resource usage efficiency. We consider case studies on wireless multicast video streaming. The first study evaluates the performance of ROHC and UDP-Lite. We found that bandwidth usage is improved because packet loss rate is decreased by the packet size reduction achieved by ROHC and the less strict integrity verification policy implemented by UDP-Lite. The second and third studies consider the case where users join a unidirectional common channel at random times to receive video streaming. After joining the transmission, the user have to wait to receive both, video and header compression contexts, to be able to play the multimedia application. This start up delay will depend on the user access time and the initialization and refresh of video and header compression contexts periodicity. \"Top-down\" cross layer approaches were developed to adapt header compression behavior to video compression. These studies show that application-specific protocol architectures achieve the bandwidth usage, error robustness and delay to start video reproduction needed for wireless networks.
- Les services multimédia de type \" streaming \", exigent classiquement des performances élevées du réseau (haut débit, faible taux d'erreur et délai bref), en contradiction avec les importantes contraintes que subissent les réseaux sans fil (bande passante limitée, canaux souvent bruités et états de réseau très changeants) . Dans cette thèse, nous étudions l'hypothèse que cet environnement subissant des contraintes importantes exige des architectures spécifiques à l'application, plutôt que des architectures généralistes, afin d'augmenter l'efficacité d'utilisation des ressources du réseau. Plus particulièrement, nous étudions le cas de la compression des en-têtes ROHC de flux vidéo en \"streaming\" sur les réseaux sans fil. Trois études ont été réalisées. La première étude évalue la performance de ROHC en complément du protocole UDP-Lite. Nous avons constaté que l'utilisation de la bande passante est améliorée par ladiminution du taux de perte de paquets. Les deuxième et troisième études considèrent le cas où des utilisateurs joignent un canal commun, de manière aléatoire, pour recevoir la vidéo en \" streaming \". Pour que l'affichage de la vidéo démarre, ces utilisateurs doivent attendre la réception de deux contextes, celui de ROHC et celui de la compression vidéo. Des architectures inter-couches, dites \" de haut en bas \", ont été développées afin d'adapter les algorithmes de ROHC à ceux de la compression de la vidéo. Nos études montrent que ces architectures parviennent à optimiser l'utilisation de la bande passante, à assurer une robustesse à l'erreur, et à offrir un délai pour démarrer l'affichage de la vidéo plus court que ne le font les architectures généralistes..
|