About: La crise du personnage dans \"Elektra\" de Richard Strauss et de Hugo von Hofmannsthal   Goto Sponge  NotDistinct  Permalink

An Entity of Type : rdac:C10001, within Data Space : data.idref.fr associated with source document(s)

AttributesValues
type
Thesis advisor
Author
alternative label
  • The crisis of the character in \"Elektra\" by Richard Strauss and Hugo von Hofmannsthal
dc:subject
  • Strauss, Richard (1864-1949). Elektra. Op. 58
  • Thèses et écrits académiques
  • Hofmannsthal, Hugo von (1874-1929)
  • Électre (mythologie grecque) (mythologie grecque) -- Dans la littérature
preferred label
  • La crise du personnage dans \"Elektra\" de Richard Strauss et de Hugo von Hofmannsthal
Language
Subject
dc:title
  • La crise du personnage dans \"Elektra\" de Richard Strauss et de Hugo von Hofmannsthal
Degree granting institution
note
  • Dans Elektra (1909), l’opposition entre un poète raffiné qui défend une esthétique de la suggestion, et un compositeur terre à terre, attiré par le réalisme, se révèle dans toute sa complexité à travers le concept de personnage. Strauss accentue les caractéristiques principales du texte de Hofmannsthal, à savoir les contrastes et l’atmosphère sombre, mais son orchestre massif engloutit le verbe du poète qui doit garantir la cohérence du personnage. Et si la forme musicale d’Elektra est apte à transmettre, voire à augmenter la puissance émotionnelle et dramatique du récit, elle engendre une accélération du débit qui empêche de mettre à profit les pouvoirs de la musique dans le drame de l’écrivain, et plus précisément sa mission d’évoquer entre les personnages mainte chose que les paroles ne peuvent exprimer.
  • In Elektra (1909), the concept of character reveals in a complex way the many differences of aesthetics in the thought of a subtle poet who communicates through suggestion, and a composer who tends to the matter-of-fact and who envisions naturalistic representation. Strauss reinforces the principal textual elements - the contrasts and the atmosphere of horror - but his big orchestra swallows up Hofmannsthal’s verb which assures the coherence of the character. Although the form of Elektra increases dramatic and emotional efficacy, it calls forth a decisive stamping rhythm, and is therefore unable to match the power of music in the poet’s drama, which is to discern significances between the characters that are impossible to define in words.
dc:type
  • Text
http://iflastandar...bd/elements/P1001
rdaw:P10219
  • 2004
has content type
is primary topic of
is rdam:P30135 of
Faceted Search & Find service v1.13.91 as of Aug 16 2018


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:       RDF       ODATA       Microdata      About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data]
OpenLink Virtuoso version 07.20.3229 as of May 14 2019, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (70 GB total memory)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2025 OpenLink Software