About: Les oeuvres romanesques de Théophile Gautier à l'écran, un siècle de lecture filmique   Goto Sponge  NotDistinct  Permalink

An Entity of Type : rdac:C10001, within Data Space : data.idref.fr associated with source document(s)

AttributesValues
type
Thesis advisor
Author
alternative label
  • The novels of Théophile Gautier on the screen
dc:subject
  • Thèses et écrits académiques
  • Romantisme (littérature)
  • Gautier, Théophile (1811-1872) -- Critique et interprétation
  • Gautier, Théophile (1811-1872) -- Adaptations cinématographiques
preferred label
  • Les oeuvres romanesques de Théophile Gautier à l'écran, un siècle de lecture filmique
Language
Subject
dc:title
  • Les oeuvres romanesques de Théophile Gautier à l'écran, un siècle de lecture filmique
Degree granting institution
note
  • Après une phase de purgatoire critique, l'œuvre de Gautier fait l'objet d'une redécouverte par l'Université depuis les années 70 : qu'en est-il du grand public, qui ne lit d'ailleurs plus guère l'auteur ? L'étude de la réception de l'œuvre romanesque aux XXe et XXIe siècles par le biais des adaptations au cinéma et à la télévision, les deux grands media populaires contemporains, se révèle très fructueuse. À côté de l'exploitation commerciale de thèmes et de techniques relevant du mélodrame de cape et d'épée ou du vaudeville, nombre de problématiques posées par Gautier ont été réactualisées avec pertinence, de manière différenciée, tout au long du siècle dernier. La trentaine d'adaptations dessinent dans leur ensemble une vision philosophique du monde, qui va de la revendication libertine et libertaire du corps, à l'affirmation d'une exigence de réel dans les adaptations du Capitaine Fracasse, dans la lignée des Jeunes-France dont le « formalisme » (M. Crouzet) tend à inverser les signes du fictif et du réel. Aux premières œuvres succède en effet un rapport de plus en plus « inquiet » à l'Idéal, incarné par des mortes-vivantes qui ne se contentent plus d'amour pour alimenter leur existence factice, mais qui vampirisent physiquement et mentalement les vivants
  • After being sent to purgatory by the critics, the work of Gautier has been rediscovered by the University since the 70's: but what about the general public who, for that matter, hardly read the author? The study of how the novels in the XX and XXI centuries have been received through adaptations in the cinema and on television, the two major contemporary mass media, turns out to be a very fruitful one. Alongside the commercial exploitation of themes and techniques belonging to the melodrama of cloak and dagger and vaudeville, a number of issues raised by Gautier were brought up to date, with pertinence and in diverse ways, throughout the last century. The thirty-odd adaptations present a philosophical view of the world on the whole, which ranges from the dissolute and libertarian assertion of the body to the affirmation of the demand for reality in the adaptations of Capitaine Fracasse in the tradition of Jeunes-France, whose “formalism” (M. Crouzet) tends to reverse the signs of fiction and reality. Indeed, the early works are succeeded by an increasingly “uneasy” relationship with the “Ideal”, personified by the living dead who can no longer make do with love to sustain their artificial existence, but who physically and mentally suck the life blood from the living
dc:type
  • Text
http://iflastandar...bd/elements/P1001
rdaw:P10219
  • 2009
has content type
is primary topic of
is rdam:P30135 of
Faceted Search & Find service v1.13.91 as of Aug 16 2018


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:       RDF       ODATA       Microdata      About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data]
OpenLink Virtuoso version 07.20.3229 as of May 14 2019, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (70 GB total memory)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software