About: L' ironie du roman, stratégies et modalités au XXe siècle   Goto Sponge  NotDistinct  Permalink

An Entity of Type : rdac:C10001, within Data Space : data.idref.fr associated with source document(s)

AttributesValues
type
Thesis advisor
Praeses
Author
alternative label
  • The irony of novel
dc:subject
  • Poétique
  • Narration
  • Thèses et écrits académiques
  • Roman -- 20e siècle
  • Ironie
preferred label
  • L' ironie du roman, stratégies et modalités au XXe siècle
Language
Subject
dc:title
  • L' ironie du roman, stratégies et modalités au XXe siècle
Degree granting institution
note
  • This study reviews the idea, which is often expressed by critics, of a link between novel as a genre and irony, in speculating that modern and contemporary fiction reveals the underlying irony in any narrative (romance as well as novel) – his vis ironica. By giving up a clear message, and signifying something else than what it really says, the novel builds up as an overall ironic speech. This pre-existing irony modifies the narrative issues by determining a poetics of narrative inside which what is signified always exceeds what is narrated, and makes a paradoxical speech out of the fictional story, which puts all speeches to the test and might even contradict itself. Here, irony isn’t viewed as a rhetorical practice. More generally, it is considered as a philosophical standpoint that finds its origin in Socrates, and is put up to date by the post-Flaubert novelist. Its fictional use is analyzed from a philosophical and historical angle, and with stylistic and linguistic tools (pragmatic and semiotic), in order to stress the paradoxical process, by which it poetically plays with the speech significance. Therefore, the “novel crisis” which happened in the first half of the twentieth century can be explained by its natural change towards a poetics of irony. The rejection of what belonged to romance, in its broad sense, seems to be linked to the contamination of any narrative speech by irony, which leads the novel to investigate its limits and perhaps acknowledge its impossibility. From that point of view, will be examined writers whose recourse to novel in itself is already a sort of irony ; more specifically, these writers are Thomas Mann, Svevo, Joyce, Broch, Gombrowicz, Joseph Roth, Musil, Proust, Celine, and Beckett.
  • Cette étude examine l’idée souvent émise par la critique d’un lien entre le genre romanesque et l’ironie, en faisant l’hypothèse que le roman moderne met au jour l’ironie latente du roman – sa vis ironica. En renonçant à expliciter ses thèses et en signifiant autre chose que ce qu’il dit, le roman se constitue en discours globalement ironique ; cette ironie préalable modifie les enjeux narratifs en déterminant une poétique romanesque dans laquelle ce qui est signifié excède toujours ce qui est raconté, et fait du récit romanesque un discours paradoxal qui met à l’épreuve tous les discours et pourrait se récuser lui-même. L'ironie n’est pas tenue ici pour un procédé rhétorique. Elle est plus globalement considérée comme une attitude philosophique d’origine socratique, réactualisée par le roman post-flaubertien. Son emploi romanesque est analysé dans une perspective philosophique et historique, ainsi qu’avec les outils stylistiques et linguistiques (pragmatiques et sémiotiques), afin de mettre en évidence le processus paradoxal qui lui permet de s’intégrer poétiquement dans l’enjeu de la signification des discours. La « crise du roman » dans la première moitié du XXème siècle s’explique ainsi par son évolution naturelle vers une poétique ironique. Le rejet du « romanesque », entendu au sens large, apparaît lié à la contamination du discours narratif par l’ironie, qui conduit le roman à explorer ses limites et à envisager sa propre impossibilité. Dans cette perspective sont étudiés les romanciers pour lesquels le recours à la forme romanesque est déjà une forme d’ironie, plus particulièrement Thomas Mann, Svevo, Joyce, Broch, Gombrowicz, Roth, Musil, Proust, Céline, Beckett.
dc:type
  • Text
http://iflastandar...bd/elements/P1001
rdaw:P10219
  • 2011
has content type
is primary topic of
is rdam:P30135 of
Faceted Search & Find service v1.13.91 as of Aug 16 2018


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:       RDF       ODATA       Microdata      About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data]
OpenLink Virtuoso version 07.20.3229 as of May 14 2019, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (70 GB total memory)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2025 OpenLink Software