About: Eduquer aux médias à l'ère numérique, enjeux communicationnels de la médiation des savoirs dans une perspective franco-allemande   Goto Sponge  NotDistinct  Permalink

An Entity of Type : rdac:C10001, within Data Space : data.idref.fr associated with source document(s)

AttributesValues
type
Thesis advisor
Author
alternative label
  • Teaching the media in the digital era, perspectives on the mediation on knowledge about media in a French-German comparative approach
dc:subject
  • Thèses et écrits académiques
  • Société numérique
  • Culture de l'information
  • Éducation aux médias
  • Culture numérique
  • Médiation des savoirs
  • Comparaison franco-allemande
preferred label
  • Eduquer aux médias à l'ère numérique, enjeux communicationnels de la médiation des savoirs dans une perspective franco-allemande
Language
Subject
dc:title
  • Eduquer aux médias à l'ère numérique, enjeux communicationnels de la médiation des savoirs dans une perspective franco-allemande
Degree granting institution
note
  • Cette thèse étudie les enjeux communicationnels de la médiation des savoirs en éducation aux médias (EAM) dans une perspective franco-allemande. D’abord le fait de pédagogues militants, les pratiques pédagogiques liées aux médias sont peu à peu intégrées à l’institution scolaire dans le contexte français comme allemand, puis reconnues comme un domaine officiel dans les années 1980. Celui-ci gagne progressivement en légitimité jusqu’à être inclus dans les programmes au début des années 2000, au moment où l’usage des outils et supports numériques se fait de plus en plus répandu. Dans ce contexte, quelles sont les valeurs et connaissances à transmettre ? Quels sont les enjeux éducatifs et politiques de l’éducation aux médias ? Notre étude s’intéresse au système éducatif formel : après un retour sur l’histoire et les conditions d’institutionnalisation du domaine dans les deux pays, nous mettons en place une analyse comparative lexicométrique et critique de documents (textes officiels d’encadrement, programmes scolaires et brochures des opérateurs des ministères) produits entre 2010 et 2019 afin de décrire et modéliser les définitions et cadrages épistémologiques et pédagogiques des savoirs en EAM. Nous nous intéressons ainsi aux concepts de littératie, culture numérique et compétence médiatique (Medienkompetenz) et interrogeons le périmètre de l’éducation aux médias et des compétences numériques. Des entretiens avec des acteurs de l’éducation et de la formation et avec des adolescents français et allemands en milieu scolaire nous permettent enfin d’identifier les modalités de transmission des savoirs sur les médias et leurs enjeux.
  • This doctoral thesis examines mediations in the exchange of knowledge regarding media education from the perspective of information and communication sciences. Media pedagogy has existed since the beginning of the century and the emergence of mass media. First developed by activist educators, they were progressively introduced to the school system in France and Germany, before being accepted as an official field in the 1980s. The legitimacy of media education grew until its inclusion in the curricula at the beginning of the 2000s, when digital media use became more and more widespread. What are the values and knowledge to be transmitted in this context? What are the educational and political implications and prominent issues of media education? This study deals with the formal education system. After exploring the process of institutionalization of media education in both countries, we deploy a critical comparative analysis of official documents (legal documents, school curricula and brochures produced by media education centres) in order to identify their epistemological and pedagogical framings and definitions. Thus we explore the key concepts of literacy, digital culture (culture numérique) and media competence (Medienkompetenz) and question the perimeter of media education and digital skills. Interviews with members of the education and training sector and with teenagers in school contexts finally enable us to identify how knowledge about media is transmitted, as well as the educational and political implications of this process.
dc:type
  • Text
http://iflastandar...bd/elements/P1001
rdaw:P10219
  • 2020
has content type
is primary topic of
is rdam:P30135 of
Faceted Search & Find service v1.13.91 as of Aug 16 2018


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:       RDF       ODATA       Microdata      About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data]
OpenLink Virtuoso version 07.20.3229 as of May 14 2019, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (70 GB total memory)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software