About: Coordonner urbanisme et transport ferroviaire régional, le modèle à l'épreuve des pratiques, étude croisée des métropoles de Toulouse et Nantes   Goto Sponge  NotDistinct  Permalink

An Entity of Type : rdac:C10001, within Data Space : data.idref.fr associated with source document(s)

AttributesValues
type
Thesis advisor
Praeses
Author
alternative label
  • Coordination between regional railway transport and town planning, from concept to practices, the case of Toulouse and Nantes metropolitan areas
dc:subject
  • Nantes
  • Toulouse
  • Thèses et écrits académiques
  • Périurbain
  • Politiques locales
  • Urbanisme durable -- France -- Nantes (Loire-Atlantique ; agglomération)
  • Contrats d'axe
  • Coordination urbanisme-transport
  • Urbanisme durable -- France -- Toulouse (Haute-Garonne ; agglomération)
  • Planification métropolitaine
  • Transport ferroviaire régional
  • Transport -- Planification -- France -- Nantes (Loire-Atlantique ; agglomération)
  • Transport -- Planification -- France -- Toulouse (Haute-Garonne ; agglomération)
preferred label
  • Coordonner urbanisme et transport ferroviaire régional, le modèle à l'épreuve des pratiques, étude croisée des métropoles de Toulouse et Nantes
Language
Subject
dc:title
  • Coordonner urbanisme et transport ferroviaire régional, le modèle à l'épreuve des pratiques, étude croisée des métropoles de Toulouse et Nantes
Degree granting institution
Opponent
note
  • La cohérence entre transport et aménagement s’est imposée comme une figure incontournable des politiques de mobilité et d’urbanisme durables. Dans ce contexte, le transport ferroviaire régional est identifié comme devant être l’armature du développement métropolitain, tandis que les abords des gares régionales sont vus comme des lieux privilégiés de densification urbaine. A partir d’une analyse croisée des processus à l’œuvre dans deux métropoles françaises (Toulouse et Nantes), ce travail met ces nouvelles normes de l’aménagement à l’épreuve des pratiques. Il s’appuie sur un important travail empirique, permettant de saisir la fabrique des politiques ferroviaires régionales et des politiques d’aménagement, à plusieurs échelles (métropolitaine, locale, micro-locale). Cette recherche explicite les enjeux spécifiques liés à la coordination des politiques d’urbanisme et de transport ferroviaire régional et met au jour les contraintes (institutionnelles, territoriales, politiques et matérielles) qui interviennent dans leur mise en œuvre. Notre approche révèle aussi des formes de changement des pratiques de l’action publique et de dépassement « par le bas » des logiques sectorielles. Ces changements résultent alors moins de l’énoncé d’une injonction à la cohérence que de la nécessité, pour les acteurs publics, de répondre à des problèmes concrets en fonction des ressources dont ils disposent.
  • The coherence between transportation and planning has impose itself as a key figure of sustainable mobility and urbanism policies. In this context, regional rail transport is introduced as the framework of metropolitan development while regional stations and their surroundings are seen as the privileged places of urban densification. Thanks to a cross-analysis of two French metropolitain areas (Toulouse and Nantes) this dissertation confronts those new planning norms and the practices. Based on an important empirical work, this study analyses the regional rail and planning policy making processes at several scales (metropolitan, local, micro-local). This thesis explains the specific issues at stake in the coordination of urbanism and regional rail transport policies and highlights the constraints (institutional, territorial, political and physical) on their implementation. This work also reveals changing practices in public action and a bottom-driven overcoming of sectorial segmentations. These changes are the results of the necessity for public actors to respond to concrete problems with the resources available to them, more than they are the result of the injunction of coherence.
dc:type
  • Text
http://iflastandar...bd/elements/P1001
rdaw:P10219
  • 2014
has content type
Spatial Coverage
is primary topic of
is rdam:P30135 of
Faceted Search & Find service v1.13.91 as of Aug 16 2018


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:       RDF       ODATA       Microdata      About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data]
OpenLink Virtuoso version 07.20.3229 as of May 14 2019, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (70 GB total memory)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software