About: Beyond the confines of the body, disability in Toni Morrison's The Bluest Eye, God Help the Child, and Desdemona   Goto Sponge  NotDistinct  Permalink

An Entity of Type : rdac:C10001, within Data Space : data.idref.fr associated with source document(s)

AttributesValues
type
Thesis advisor
Praeses
Author
alternative label
  • Au-delà des limites du corps, le handicap dans les œuvres de Toni Morrison The Bluest Eye, God Help the Child, et Desdemona
dc:subject
  • Folie
  • Exclusion sociale
  • Genre
  • Imitation
  • Corps
  • Thèses et écrits académiques
  • Identité sexuelle
  • Exil
  • Mécanismes de défense
  • Morrison, Toni (1931-2019) -- Critique et interprétation
  • Noires -- Dans la littérature
  • Conscience de race
  • Handicapées -- Dans la littérature
preferred label
  • Beyond the confines of the body, disability in Toni Morrison's The Bluest Eye, God Help the Child, and Desdemona
Language
Subject
dc:title
  • Beyond the confines of the body, disability in Toni Morrison's The Bluest Eye, God Help the Child, and Desdemona
Degree granting institution
note
  • This thesis is an analysis of Toni Morrison’s The Bluest Eye, God Help the Child, and Desdemona within the theoretical frameworks of disability, gender, and race studies. The issue of identity construction, in these texts, probes the male/female Black /Whiteand able/disable power relations. Indeed, African-American identities have been inexorably altered due to the ceaseless imbalances in the power relations of the colonial/post colonial/ (neo) colonial experience. Portraying the unstable power relation between the White /Blackand male/female illustrates how the non-normative body can be easily constructed and disabled by the privileged and normative discourses.The present study can be read as an exercise in the exemplification of disability within the African-American context as represented in Morrison’s texts. Gender and race become particularly important within this vein, as an unswerving endeavor of the study is to highlight the role of a patriarchal and racist society in instilling the concept of disablement in people’s rearing and decide, accordingly, the individual’s exclusion or inclusion. The first part follows the discursive construction of disabled body under the close scrutiny of the Whiteman’s gaze. The inability to cope with the material world is translated into a dramatic situation in which the Blackfemale protagonists are enmeshed. Ranging from forced or chosen instances of silence, self-exile or de-centralization, the momentary retreat from the wor(l)d is deemed as a sign of frailty and, consequently, disability. The constructedness of disability heralds the possibility for subversion within the limits of the patriarchal, racial and able community. It examines Morrison’s Blackwomen’s means through which they deflect the long-held beliefs. It explores the concepts of laughter, mimicry and madness as tropes by which the overwhelming mighty orthodoxy is defied.
  • Cette thèse suit une quête d'affirmation de l'identité féminine noire dans les deux Romans The Bluest Eye et God Help the Child et la pièce de Théâtre Desdemona de Toni Morrison. Elle étudie, au moyen d’une perspective variante, la question de la visibilité de la femme, du noir, et du handicap via une approche esthétique et politique, inspirée du courant anglo-saxon des disabilty studies, féminisme, trouble dans le genre et le désir mimétique. Selon ces cadres théoriques, la femme noire et handicapée est notamment analysée comme un phénomène social et culturel. La question de la construction de son identité sonde les relations de pouvoir entre homme/femme, Noir/Blanc et capable/handicapé et illustre, simultanément, la façon dont le corps non normatif peut être facilement construit et déconstruit par les discours privilégiés et normatifs. La présente étude souligne que la visibilité/invisibilité du handicap a toujours joué sur la flexibilité et l’ambigüité entre la présentation et la représentation du genre et de la race pour mettre en évidence le rôle d'une société patriarcale et raciste dans l'exclusion ou l'inclusion de l'individu. La première partie dévoile, à travers les figurations des femmes noires, la réalité vicieuse d'être à la fois empêtré dans un corps noir et vivant dans une société blanche normative. Cette partie examine également le rôle du regard non seulement dans le maintien du discours dominant en remodelant et en uniformisant l'Autre, mais aussi dans la mise hors d'état de celui qui s'écarte de la norme préétablie. La deuxième partie de la thèse aborde l'incapacité à faire face au monde matériel. Les protagonistes de Morrison sont incapables de s'adapter à leur environnement. La réduction de leur expression verbale repose lourdement sur leur corps, ce qui résulte en un espace sur lequel s'inscrit leur handicap. L'espace qu'occupent ces corps montre la stagnation, physique et mentale, des personnages. Un tel état est renforcé par le silence, l'exil ou la marginalité. Pourtant, il culmine en une douleur profonde et imminente du corps et du texte. Etant construit dans des conditions pénibles, le handicap annonce la possibilité de subversion dans les limites de la communauté patriarcale, raciale et capable. Cette étude examine les moyens utilisés par les femmes noires de Morrison pour subvertir l'hégémonie. Elle trace l'impact de l’humour, l’imitation, et la folie du texte et des personnages dans la perturbation de l'idéologie dominante.
dc:type
  • Text
http://iflastandar...bd/elements/P1001
rdaw:P10219
  • 2021
has content type
is primary topic of
is rdam:P30135 of
Faceted Search & Find service v1.13.91 as of Aug 16 2018


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:       RDF       ODATA       Microdata      About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data]
OpenLink Virtuoso version 07.20.3229 as of May 14 2019, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (70 GB total memory)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2025 OpenLink Software