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| - THIS WORK AIMS AT ANALYSING THE IRONY OF THE RECHERCHE, SPECIFYING THE FUNCTIONNING OF IRONY IN GENERAL AND FINALLY CASTING A NEW LIGHT ON THE NOVEL. THE IRONIC SIGN IS VIEWED AS A TWO-LAYERED SPATIAL MODEL, ITS SEMANTIC, AXIOLOGICAL AND ACTANTIAL COMPONENTS RESORTING TO THREE DEVICES: DUPLICATION, WHICH ORDERS THE INTERNAL LAYERS, TENSION, WHICH MAKES THE SECOND LEVEL UNDERMINE THE FIRST, AND SCALARISATION, WHICH CAN MODULATE THE WHOLE STRUCTURE. THE INTERNAL LAYERS OF THE SIGN ARE RELATED TO THE LEVELS OF IRONY IN THE RECHERCHE, IRONIES BEING GRAFTED ONE UPON THE OTHER. ON THE FIRST LEVEL THE IRONY OF THE CHARACTERS (WIT) IS UNDERMINED BY THE IRONY ON THE SECOND LEVEL (SATIRE) WHICH IS IN TURN CONDEMNED BY THE NOVELISTIC IRONY ON THE THIRD LEVEL. THE DEMIURGE'S IRONY ENCOMPASSES THE WHOLE ON THE FOURTH LEVEL. THE SPECIFIC FEATURES OF EACH IRONY ARE ANALYSED THANKS TO LINGUISTICS, RHETORICS, NARRATOLOGY AND POETICS. IT APPEARS THAT THE POLYPHONIC, GRADED STRUCTURE OF THE NOVEL RESTS ON THE MENTION OF ONE IRONY BY THE NEXT, AND THE SAME FUNCTIONING IS APPARENT WITHIN THE IRONIC SIGN. THE STEREOSCOPIC VISION OF IRONY DISPLAYS THE RELIEF OF THE VARIOUS LEVELS, EACH UPPER LEVEL REFUTING THE LOWER LEVEL, WITHOUT INVALIDATING IT, AND REQUIRING AN EXTRA LEVEL ACCORDING TO THE PROCESS OF REGRESSIVITY WHICH IS ESSENTIAL TO IRONY. IRONY GIVES THE NOVEL A STRUCTURAL PATTERN WHICH BOTH INFORMS AND DISTORTS IT AT THE SAME TIME. THE CONCEPTION OF IRONY AS A CRITICAL REPRESENTATION OF A PREVIOUS REPRESENTATION HIGHLIGHTS THE DUALITY, OR DUPLICITY, OF THE WORK, ITS RELATIONS TO THE TRADITIONAL NOVEL, ITS AUTOFICTIONAL QUALITY AND THE EVOLUTION OF PROUST'S AESTHETIC SYSTEM LEADING EVENTUALLY TO A \"ROMAN DE FUITE\".
- CE TRAVAIL A POUR BUT D'ANALYSER L'IRONIE SPECIFIQUE DE LA RECHERCHE, DE PRECISER LE FONCTIONNEMENT DE L'IRONIE EN GENERAL ET D'ECLAIRER LE ROMAN PAR L'IRONIE. LE SIGNE IRONIQUE EST CONCU SUR UN MODELE SPATIAL A DEUX NIVEAUX, DONT LES COMPOSANTES SEMANTIQUE, AXIOLOGIQUE ET ACTANTIELLE OBEISSENT A TROIS PROCESSUS : LA DUPLICATION, QUI ORGANISE L'ETAGEMENT INTERNE, LA TENSION, GRACE A LAQUELLE LE SECOND DEGRE DISQUALIFIE LE PREMIER, ET LA SCALARISATION, QUI SE CHARGE DE RENDRE CETTE STRUCTURE MODULABLE. LA STRUCTURE ETAGEE DU SIGNE EST MISE EN RAPPORT AVEC LES NIVEAUX D'IRONIE DE LA RECHERCHE, LES IRONIES SE GREFFANT LES UNES SUR LES AUTRES. AU PREMIER NIVEAU SE SITUE L'IRONIE DES PERSONNAGES, NOTAMMENT LE BEL ESPRIT, QUI EST CONDAMNEE PAR L'IRONIE DE DEUXIEME NIVEAU, LA SATIRE. CELLE-CI ESTELLE-MEME PRISE POUR OBJET PAR L'IRONIE ROMANESQUE, QUI OCCUPE LE TROISIEME NIVEAU. L'IRONIE DEMIURGIQUE DOMINE LE TOUT SUR LE QUATRIEME NIVEAU. CHACUNE DE CES IRONIES EST ETUDIEE DANS SES SPECIFICITES, A L'AIDE DE THEORIES LINGUISTIQUES, RHETORIQUES, NARRATOLOGIQUES ET POETOLOGIQUES. IL APPARAIT FINALEMENT QUE LA STRUCTURE POLYPHONIQUE ET ECHELONNEE DU ROMAN EST CONSTRUITE AU MOYEN DE LA MENTION D'UNE IRONIE PAR UNE AUTRE, ET QUE LE MEME MECANISME EST A L'OEUVRE A L'INTERIEUR DU SIGNE IRONIQUE. LA VISION STEREOSCOPIQUE DE L'IRONIE CONSISTE A DEPLOYER EN RELIEF LES DIFFERENTS NIVEAUX, TOUT DEGRE SUPERIEUR REFUTANT SANS L'ANNULER LE DEGRE INFERIEUR, ET APPELANT UN DEGRE SUPPLEMENTAIRE PAR UN PROCESSUS DE REGRESSIVITE ESSENTIEL A L'IRONIE. L'IRONIE OFFRE AU ROMAN UN PATRON STRUCTUREL PROPRE A LA FOIS A LE FORMER INTEGRALEMENT ET A LE DEFORMER. LA CONCEPTION DE L'IRONIE COMME REPRESENTATION CRITIQUE D'UNE REPRESENTATION PREMIERE PERMET D'APPREHENDER LA DUALITE, VOIRE LA DUPLICITE, DE L'OEUVRE, SES RAPPORTS AVEC LE ROMAN TRADITIONNEL, SA NATURE D'AUTOFICTION, ET L'EVOLUTION DU SYSTEME ESTHETIQUE DE PROUST QUI ABOUTIT A CE \"ROMAN DE FUITE\" QU'EST LA RECHERCHE.
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