AttributesValues
type
Thesis advisor
Praeses
Author
alternative label
  • The evolution of Islam in France and its repercussions in school and society, from the March for Equality to the affirmation of identity and religious claims, a problem of recognition, theoretical and empirical investigation
dc:subject
  • Immigration
  • Islam
  • Laïcité
  • Reconnaissance
  • Thèses et écrits académiques
  • Identité
  • Religion dans les écoles publiques -- France
  • Islam et éducation -- France
  • Ethnicisation
  • Multiculturel
  • Universel
preferred label
  • L'évolution de l'Islam en France et ses répercussions dans l'école et la société, de la Marche pour l'égalité à l'affirmation des revendications identitaires et religieuses, une problématique de la reconnaissance, enquête théorique et empirique
Language
Subject
dc:title
  • L'évolution de l'Islam en France et ses répercussions dans l'école et la société, de la Marche pour l'égalité à l'affirmation des revendications identitaires et religieuses, une problématique de la reconnaissance, enquête théorique et empirique
Degree granting institution
Opponent
note
  • For about thirty years the claims of identity and religion develop in the French society and knock on the doors of the school. This research tries to understand the reasons and the challenges by crossing, in the framework of a problematic of the recognition borrowed from the philosophy of Axel Honneth, the theoretical inquiry and the empirical investigation. Its first component, based on the works in political science and sociology, examines the main phases of this process from the 1970s to the present day. The second part is devoted to a survey conducted in the field of the city of Vénissieux, through interviews within the school institution (teachers and officials) and with parents of Muslim families. Finally, the third part is devoted to some of the notions and philosophical concepts that are particularly questioned by this development of identity and religious claims : identity, universality, secularism.
  • Depuis une trentaine d’années les revendications identitaires et religieuses se développent dans la société française et frappent aux portes de l’école. Cette recherche tente d’en comprendre les raisons et les enjeux en croisant, dans le cadre d’une problématique de la reconnaissance empruntée à la philosophie d’Axel Honneth, l’enquête théorique et l’enquête empirique. Son premier volet, en appui sur les travaux en sciences politiques et en sociologie, étudie, sur la période qui s’étend des années 1970 à nos jours, les principales phases de ce processus. Le second volet est consacré à une enquête menée sur le terrain de la ville de Vénissieux, au moyen d’entretiens au sein de l’institution scolaire (enseignants et responsables) et auprès des parents de familles musulmanes. Le troisième volet enfin est consacré à quelques-uns des concepts et notions philosophiques qu’interroge particulièrement ce développement des revendications identitaires et religieuses : l’identité, l’universalité, la laïcité.
dc:type
  • Text
http://iflastandar...bd/elements/P1001
rdaw:P10219
  • 2018
has content type
Spatial Coverage
is primary topic of
is rdam:P30135 of
Faceted Search & Find service v1.13.91 as of Aug 16 2018


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:       RDF       ODATA       Microdata      About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data]
OpenLink Virtuoso version 07.20.3229 as of May 14 2019, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (70 GB total memory)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software