About: Modélisation cinématique des mobilités de composants pour des opérations d’assemblage et de désassemblage   Goto Sponge  NotDistinct  Permalink

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Praeses
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  • Kinematic modeling of component mobility for assembly and disassembly operations
dc:subject
  • Cinématique
  • Thèses et écrits académiques
  • Simulation par ordinateur
  • Simulation
  • Quaternion
  • Modélisation cinématique
  • Assemblage et désassemblage
  • Assembly and disassembly
  • Bi-quaternions
  • Component mobility
  • Kinematic joints
  • Kinematic modeling
  • Liaison cinématique
  • Mobilité de composants
preferred label
  • Modélisation cinématique des mobilités de composants pour des opérations d’assemblage et de désassemblage
Language
Subject
dc:title
  • Modélisation cinématique des mobilités de composants pour des opérations d’assemblage et de désassemblage
Degree granting institution
Opponent
note
  • La conception assistée par ordinateur (CAO) a été l'un des domaines de recherche fondamental dans la conception automatisée pendant de nombreuses années. Les centres d'intérêt principaux sont les processus exigés pour concevoir différentes pièces, pour simuler leur comportement et pour les inspecter. Le module d’ensemble, qui adresse actuellement le produit entier, par comparaison ; est beaucoup moins étudié et un des processus peu compris dans la conception, sachant que presque tous les logiciels de CAO sont orientés vers les pièces seules. Afin d'offrir un outil pour l'analyse du modèle de produit cette recherche se concentre sur la simulation des opérations d'assemblage et de désassemblage (A/D), une plateforme de simulation étant proposée. Des simulations d'A/D peuvent être effectuées de manière automatisées ou interactives utilisant le matériel informatique standard ou par des simulations immersives en temps réel. Par conséquent, la plateforme proposée est basée sur un nouveau type de processus de simulation adressant jusqu'à deux types de représentations de forme (B-Rep NURBS et polydrique). Cet environnement peut aider les concepteurs pour réaliser une analyse satisfaisante d'ensembles rapidement et peut réduire le temps du développement de produits. Un autre bénéfice de ce travail est la capacité de produire des modèles et des traitements qui améliorent l'intégration des modèles d'assemblages dans des environnements immersifs avec les modèles haptiques et visuels requis. En plus, un opérateur spécifique qui produit des contraintes cinématiques dans le voisinage des configurations de contact est proposé pour déterminer à tout moment les mouvements valides entre les composants. Ainsi, la complexité des algorithmes de détection de collision dans les environnements de simulation en temps réel est réduite. Cette opération est basée sur le modèle mathématique et sur une représentation qui offre la possibilité de décrire toutes les combinaisons valides des phases de montage et de démontage d'un produit
  • Assembly/Disassembly (A/D) simulations are important to improve design and efficiency of product development processes. In order to get efficient simulation processes it is important to simulate all the possible relative movements between the components in a mechanical assembly. This is important both in the context of interactive simulation and in the context of immersive/real time simulations. If some categories of movements are missing, simulations can loose key configurations, hence they may be no longer meaningful. The scope in research, whiting this thesis deals, in the first time, with a theoretical approach for developing of a kinematical model able to represent all the valid relative movements of a reference component with respect to its surrounding ones, which form a family of trajectories. It is based on the analysis of the three basic movements: translation, rotation and helical ones. In order to determine the compatibility between different families of trajectories, a bi-quaternion is associated to each contact area between the different components. All possible trajectories for each component are analyzed, for the three basic type of movements, in order to find the compatible ones, which leads to the specification of an operator. Thus, the results of all the possible associations are determined and a general combination operator is proposed. The properties of this later are demonstrated as well. The operator can form, in a real time simulation environment, the basis for determining at each moment, the valid movements between components, thus reducing the complexity of collision detection algorithms. The A/D simulations can be performed either from an automated or interactive point of view using standard computer equipment or through immersive and real-time simulation schemes. In order to address this diversity of configurations, a simulation framework was developed. It is based on a new simulation preparation process which allows a simulation process to address up to two types of shape representations, i.e. B-Rep NURBS and polyhedral ones, at the same time, thus handling efficiently the configurations where 3D shape representations of assemblies play a key role. In order to illustrate the simulation process the automatic identification of contacts in a 3D product model and their corresponding list is described. After the identification stage, an interpretation of the results is needed in order to have the complete list with the mechanical contacts for a product. The preparation process is performed within three major stages : model tessellation, surface merging and contacts identification. The framework is based on STEP exchange format. This software environment can assist designers to achieve a satisfactory assembly analysis rapidly and can reduce the lead-time of product development. Further consequences of the present work is its ability to produce models and treatments that improve integration of assembly models in immersive environments taking into account of the haptic and visual models needed. Assembly/Disassembly simulations using haptic devices are facing difficulties while simulating insertion/extraction operations such as removing cylinders from holes for example. In order to address this configuration as well as others, an approach based on the kinematic model and on the simulation framework is proposed
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  • Text
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  • 2010
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is rdam:P30135 of
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