About: Charles Du Bos, un homme sans œuvre ?   Goto Sponge  NotDistinct  Permalink

An Entity of Type : rdac:C10001, within Data Space : data.idref.fr associated with source document(s)

AttributesValues
type
Thesis advisor
Praeses
Author
alternative label
  • Charles Du Bos, a man without work ?
dc:subject
  • Inédits
  • Unité
  • Résonance
  • Religieux
  • Thèses et écrits académiques
  • Transmission
  • Humanisme
  • Œuvre
  • Morale humaniste
  • Du Bos, Charles (1882-1939) -- Critique et interprétation
  • Éthique/Esthétique
preferred label
  • Charles Du Bos, un homme sans œuvre ?
Language
Subject
dc:title
  • Charles Du Bos, un homme sans œuvre ?
Degree granting institution
Opponent
note
  • Charles Du Bos (1882-1939), an Anglicist and a Germanist of the highest order, and a seasoned connoisseur of Italian culture, ultimate herald of a certain European humanism, chooses to operate, in the face of the pivotal threat of \"tabula rasa\" that constitute for him the \"avant-gardes\" which also tempted him, a religious rescue of his \"Fixed Sky\" and its transmission. His “work”, grounded in a preference quite out of season for ethics over aesthetics, remains unrecognized both because of the “conservative” resonance that accompanies it and its generic fragmentation (Diaries, Approximations, countless articles, Correspondence, etc.) where the share of unpublished works holds a place at least equal to that of published works. All our work consisted in questioning ourselves on the status, the essence, the characterizations of a “work” yet to be reinvented for its nature, its contours, its unity and its very material existence are problematic, by trying to redraw, in all his temporal depth, his hesitations, his revealing failures, a man, Charles Du Bos, who finally appeals to the posthumous to achieve it.
  • Charles Du Bos (1882-1939), angliciste et germaniste de tout premier ordre, connaisseur aguerri de la culture italienne, ultime héraut d’un certain humanisme européen, choisit d’opérer, devant la menace charnière de « tabula rasa » que constituent pour lui les « avant-gardes » qui l’ont aussi tenté, un sauvetage religieux de son « Ciel des Fixes » et de sa transmission. Préférant, de façon tout inactuelle, l’éthique à l’esthétique, son « œuvre » reste méconnue tant à cause de la résonance « conservatrice » qui l’accompagne que de sa fragmentation générique (Journaux, Approximations, innombrables articles, Correspondance, etc.) où la part des inédits tient une place au moins égale à celle des œuvres publiées. Tout notre travail a consisté à nous interroger sur le statut, l’essence, les caractérisations d’une « œuvre » encore à réinventer tellement sa nature, ses contours, son unité et son existence matérielle même sont problématiques, en tentant de redessiner, dans toute sa profondeur temporelle, ses hésitations, ses échecs révélateurs, un homme, Charles Du Bos, qui finalement en appelle au posthume pour la réaliser.
dc:type
  • Text
http://iflastandar...bd/elements/P1001
rdaw:P10219
  • 2021
has content type
is primary topic of
is rdam:P30135 of
Faceted Search & Find service v1.13.91 as of Aug 16 2018


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:       RDF       ODATA       Microdata      About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data]
OpenLink Virtuoso version 07.20.3229 as of May 14 2019, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (70 GB total memory)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2025 OpenLink Software