note
| - Charles Du Bos (1882-1939), an Anglicist and a Germanist of the highest order, and a seasoned connoisseur of Italian culture, ultimate herald of a certain European humanism, chooses to operate, in the face of the pivotal threat of \"tabula rasa\" that constitute for him the \"avant-gardes\" which also tempted him, a religious rescue of his \"Fixed Sky\" and its transmission. His “work”, grounded in a preference quite out of season for ethics over aesthetics, remains unrecognized both because of the “conservative” resonance that accompanies it and its generic fragmentation (Diaries, Approximations, countless articles, Correspondence, etc.) where the share of unpublished works holds a place at least equal to that of published works. All our work consisted in questioning ourselves on the status, the essence, the characterizations of a “work” yet to be reinvented for its nature, its contours, its unity and its very material existence are problematic, by trying to redraw, in all his temporal depth, his hesitations, his revealing failures, a man, Charles Du Bos, who finally appeals to the posthumous to achieve it.
- Charles Du Bos (1882-1939), angliciste et germaniste de tout premier ordre, connaisseur aguerri de la culture italienne, ultime héraut d’un certain humanisme européen, choisit d’opérer, devant la menace charnière de « tabula rasa » que constituent pour lui les « avant-gardes » qui l’ont aussi tenté, un sauvetage religieux de son « Ciel des Fixes » et de sa transmission. Préférant, de façon tout inactuelle, l’éthique à l’esthétique, son « œuvre » reste méconnue tant à cause de la résonance « conservatrice » qui l’accompagne que de sa fragmentation générique (Journaux, Approximations, innombrables articles, Correspondance, etc.) où la part des inédits tient une place au moins égale à celle des œuvres publiées. Tout notre travail a consisté à nous interroger sur le statut, l’essence, les caractérisations d’une « œuvre » encore à réinventer tellement sa nature, ses contours, son unité et son existence matérielle même sont problématiques, en tentant de redessiner, dans toute sa profondeur temporelle, ses hésitations, ses échecs révélateurs, un homme, Charles Du Bos, qui finalement en appelle au posthume pour la réaliser.
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