About: Approche cognitive de la lecture et de son apprentissage   Goto Sponge  NotDistinct  Permalink

An Entity of Type : rdac:C10001, within Data Space : data.idref.fr associated with source document(s)

AttributesValues
type
Thesis advisor
Author
alternative label
  • Cognitive approach to literacy and its apprenticeship
dc:subject
  • Identification des mots
  • Lecture -- Difficultés
  • Psychologie de la lecture
  • Cognition
  • Lecture
  • Thèses et écrits académiques
  • Lecture -- Aspect cognitif
  • Lecture -- Étude et enseignement (primaire) -- France
  • Sciences education
  • Pedagogie, methodes educatives matieres enseignees outils educatifs
preferred label
  • Approche cognitive de la lecture et de son apprentissage
Language
Subject
dc:title
  • Approche cognitive de la lecture et de son apprentissage
Degree granting institution
Opponent
note
  • Le cadre général de cette thèse est l'étude des différences individuelles dans l'apprentissage de la lecture en milieu scolaire. Cette étude se fera sous l'angle des procédures de traitement utilisées par des apprentis lecteurs de 6-7 ans, en particulier dans l'identification des mots et du rôle du contexte sur cette identification. Elle comprend un bilan du fonctionnement du système éducatif français. Puis les concepts liés à une approche cognitive de la lecture seront explicites, notamment le concept de stratégie. Le troisième chapitre propose une analyse des erreurs en lecture à voix haute (sur mots isolés vs mots en contexte). Ces erreurs, considérées comme 'traces' des stratégies utilisées par le lecteur, seront classées en trois catégories : graphémique, codale et contextuelle.
  • The general framework of this thesis is a survey of individual differences in the process of learning how to read within a school environment from the point of view of processing technique as used by 6 to 7 years old learner, specifically in the field of word identification and the part played by context in this procedure. It includes an assessment of the functioning of the French educational system. Next we shall the concepts connected with a cognitive approach of literacy and particularly the notion of strategy. A third chapter proposes the analysis of errors in voiced reading (with isolated words vs words inside a context). These mistakes, which are taken into account as \"signs\" of the strategies used, are arranged in three categories : graphemic, codal and contextual mistakes.
dc:type
  • Text
http://iflastandar...bd/elements/P1001
rdaw:P10219
  • 1994
has content type
Spatial Coverage
is primary topic of
Faceted Search & Find service v1.13.91 as of Aug 16 2018


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:       RDF       ODATA       Microdata      About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data]
OpenLink Virtuoso version 07.20.3229 as of May 14 2019, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (70 GB total memory)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2025 OpenLink Software